CDC Officials Who Spread Misinformation
Apologized to Source of False Data but Not to

Public: Emails
COVID NEWS

Zachary Stieber
W) Jan 242023
X

The Emergency Operations Center at the Centers for Disease Control and Prevention in Atlanta, Ga., on March
19, 2021. (Eric Baradat/AFP via Getty Images)

U.S. health officials who spread inflated COVID-19 child death data in public meetings
apologized to the source of the false data but not to the public, newly obtained emails show.

Drs. Katherine Fleming-Dutra and Sara Oliver, with the U.S. Centers for Disease Control and
Prevention (CDC), offered the false data in 2022 while U.S. officials weighed granting

emergency authorization to COVID-19 vaccines for children as young as 6 months.


https://www.theepochtimes.com/health/covid-news?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=digitalsub
https://img.theepochtimes.com/assets/uploads/2022/01/18/CDC-1231810528-870x522.jpg
https://www.theepochtimes.com/t-covid-19?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=digitalsub
https://www.theepochtimes.com/t-centers-for-disease-control-and-prevention?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=digitalsub
https://www.theepochtimes.com/study-cdc-cited-in-arguing-for-covid-19-vaccines-for-babies-being-updated_4545448.html?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=digitalsub
https://www.theepochtimes.com/author-zachary-stieber?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=digitalsub
https://www.theepochtimes.com/author-zachary-stieber?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=digitalsub

The study they cited for the data was published ahead of peer review by a group comprised
primarily of British authors. The study was corrected after the public meetings.

Emails obtained by The Epoch Times showed that Fleming-Dutra and Oliver were alerted that
they had spread misinformation. Neither the officials nor the CDC have informed the public of
the false information. Newly obtained emails showed the officials apologized to Seth Flaxman,
one of the study’s authors, and even offered to see whether the study could be published in the
CDC’s quasi-journal.

“I feel ... that we owe you an apology,” Oliver wrote to Flaxman on June 27, about 10 days
after she and Fleming-Dutra falsely said there had been at least 1,433 deaths primarily
attributed to COVID-19 in America among those 19 and younger. “We draw the attention of a
variety of individuals with the ACIP meetings, and apologize that you got caught in it this

time.”

“I am also sorry that you got pulled into the attention around the VRBPAC and ACIP
meetings,” Fleming-Dutra added. She had presented the data to the Vaccines and Related
Biological Products Advisory Committee, which advises the U.S. Food and Drug
Administration, and the Advisory Committee on Immunization Practices, which advises the
CDC.

Fleming-Dutra, Oliver, and Flaxman did not respond to requests for comment.

Inflated Death Toll

Using data from the CDC, Flaxman and his co-authors claimed that there were at least 1,433
deaths primarily attributed to COVID-19 among those aged 0 to 19 in the United States. The

actual number was 1,088, the authors acknowledged in the corrected version of the study.

Fleming-Dutra presented the false data as rankings to VRBPAC on June 14, 2022 and ACIP
three days later. It’s not clear why the CDC didn’t examine its own database rather than relying

on a preprint study.
Oliver also cited the study while speaking during the ACIP meeting.

The data had an impact. It showed “that this is not a minor illness in children,” Dr. Katherine
Poehling, one of the ACIP members, said at the time.

Dr. Rochelle Walensky, the CDC’s director, later appeared to cite the inflated death toll and
ACIP still cites the preprint, though it was later updated with the correct data.


https://www.theepochtimes.com/authors-correct-study-that-inflated-child-covid-19-deaths-after-cdc-officials-promoted-it_4578012.html?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=digitalsub
https://www.theepochtimes.com/exclusive-cdc-officials-told-they-spread-misinformation-but-still-didnt-issue-correction-emails_4826960.html?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=digitalsub
https://www.documentcloud.org/documents/23584016-cdc-flaxman-emails
https://www.cdc.gov/vaccines/acip/recs/grade/covid-19-moderna-pfizer-children-vaccine-etr.html

Flaxman updated the study after receiving an email from Kelley Krohnert, a Georgia resident
who has become a fact-checker of suspect COVID-19-related claims.

Krohnert’s concerns also made their way to Fleming-Dutra and Oliver, but the CDC officials

have never publicly acknowledged promoting misinformation.

‘We Had an Error’

Flaxman acknowledged in emails to Krohnert, and in a June 27 message to Fleming-Dutra and
Oliver, that he did not fully understand how the CDC’s death database works.

“Thanks for your work, and your great presentations to VRBPAC and ACIP. You cited our
preprint. We’ve just updated it (see attached; it should appear on medrxiv in the next day).
While none of the substantive conclusions change, we had an error which you may have seen
was picked up very prominently by a blogger,” Flaxman wrote. “I am writing first to say sorry—
I really regret that this happened. It was my mistake in misunderstanding the [death certificate]

data, and not realizing about CDC Wonder’s provisional database.”

Flaxman also asked for feedback on the updated study and whether the officials could help
with submitting the paper to the Morbidity and Mortality Weekly Report (MMWR), a quasi-
journal the CDC publishes that only includes articles (pdf) vetted and shaped by top CDC

officials to align with the agency’s policies.

“We’ve never tried to publish there, so I don’t know the process or how often they consider
manuscripts from non-CDC authors,” Flaxman said. “If you do think this would be a possible
route, perhaps one or both of you would want to help us revise the manuscript and join as an
author?”

Oliver wrote back first, saying that she wanted to apologize to Flaxman and that “we will
absolutely review and provide feedback,” as well as context.

“We are more than happy to do that without formally being co-authors. That way you can
avoid formal CDC clearance,” Oliver wrote.

Fleming-Dutra then chimed in with her apology, adding, “I am glad to hear that you and your
team are continuing to do this important work.” She recommended Flaxman and his team
review studies published in the MMWR to get a sense of the format of the digest. A large
portion of her email was redacted under an exemption to the Freedom of Information Act for
“inter-agency or intra-agency records.” The Epoch Times has appealed that and other

redactions.


https://www.cdc.gov/mmwr/pdf/other/su6004.pdf

Flaxman then notified the CDC officials that the corrected study had been made public.
Fleming-Dutra replied, but the email was redacted.

“Thanks, very useful feedback. Small update: we’re hoping to submit to JAMA Pediatrics in
the next week or so, and [redacted],” Flaxman answered. He indicated that the CDC had
provided feedback and questioned on how to cite it in the submission.

“I was also wondering if you have any NCHS [National Center for Health Statistics] contacts
who it would be worth us reaching out to for feedback? I’d particularly like to understand the
completeness of WONDER Provisional Mortality Statistics when it comes to Covid versus
other causes of death as we don’t fully describe that at the moment,” Flaxman also wrote.

Yet another reply from Fleming-Dutra was redacted, and the chain ended there.

Krohnert told The Epoch Times in an email that it is “frustrating that the CDC seemed to care
more about the negative attention the preprint authors received than about the fact that the
data the CDC presented at the ACIP and VRBPAC meetings was incorrect.”

“It feels like a good pro-vaccine PR message exaggerating the risk to children was more
important than the truth,” Krohnert said.



