
1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 1/24

The press versus the president, part four

Editor's Note
Part one
Part two

Part three
Part four

CHAPTER 4: HELSINKI AND THE $3,000 RUSSIAN DISINFORMATION
CAMPAIGN

Trump, in July 2018, finally had a summit meeting with Vladimir Putin, the man he

mistakenly claimed in 2015 to have met years earlier and his supposed puppet master,

according to Steele’s dossier.

In advance of the summit, Trump met with his national security adviser, John Bolton, to

discuss how to deal with Russian meddling. The president “remained unwilling or unable

to admit any Russian meddling because he believed doing so would undercut the

legitimacy of his election and the narrative of the witch hunt against him,” Bolton wrote in
his 2020 memoir The Room Where It Happened.

At a press briefing, the final question was whether US intelligence or Putin should be
believed with regard to meddling in the 2016 election. After going on a tangent about the

server at the DNC, Trump said, “I don’t see any reason why it would be” Russia that did it.

Then, a bit later in his answer, he expressed “great confidence in my intelligence people.”

The first remark received all the attention. Some outlets, like the Times, didn’t include his

comments about “great confidence” in US intelligence in their stories, while others, such as

the Post, did.

Trump flew home to Washington, and when aides talked to him the next day about the

reaction, he said he meant the opposite.

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-ed-note.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-1.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-2.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-3.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php


1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 2/24

A clarification was released, but the cleanup was not enough for critics such as Roger

Cohen, then a columnist at the Times, who wrote of the “disgusting spectacle of the

American president kowtowing in Helsinki to Vladimir Putin.”

Rachel Maddow, the MSNBC host, saw the day’s events as affirmation of her having

covered the Trump-Russia matter “more than anyone else,” because, as her blog pointed
out, Americans were now “coming to grips with a worst-case scenario that the US president

is compromised by a hostile foreign power.”

For his part, Trump, when asked about Helsinki in my interview, blasted Bolton. “Bolton

was one of the dumber people, but I loved him for the negotiations,” he said, because “all

these countries,” aware of Bolton’s hawkish views, “thought we were going to blow them

up” when Bolton sat in on the negotiations. (Bolton declined to comment.)

Trump insisted to me that while “I said nice things” about Putin, “I killed them with Nord

Stream,” the German/Russian pipeline his administration sanctioned in 2019 until “Biden

comes in and approves it.” (The Biden administration waived sanctions on the project in
May 2021, and then, after Russia invaded Ukraine, reinstated the sanctions.)

I tried to ask Trump what he thought about Russia’s nuclear capabilities. His former aides
have publicly and privately said he was fixated on Moscow’s nuclear arsenal, including the

large number of Russian nuclear weapons targeting the US. But Trump demurred, implying

it involved classified information, and talked instead about his deceased uncle, who was a

professor of engineering at MIT and did some research related to nuclear energy.

Finally, when asked about his remarks at Helsinki that were seen by many as denigrating

the American intelligence community, Trump didn’t say he had misspoken, as Kellyanne
Conway, in her 2022 memoir, says he told her. Instead, he clarified his initial remarks in a

different way. Trump said he wasn’t thinking of the entire intelligence community but

rather his distrust of James Clapper, John Brennan, and James Comey, the former heads of

the various intelligence agencies under President Obama: “These guys were terrible

people,” he said.

After Conway’s book came out, I asked Trump again about his remarks: he doubled down.



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 3/24

“I was disparaging them; who would I trust more? Comey, Clapper, Brennan, and the

American sleaze or Putin?” He added, “I don’t think we needed too much of a

clarification.”

In the aftermath of the summit, Trump’s critics believed the worst. A

Yougov/Economist poll found that two-thirds of Democrats were definitely or somewhat
sure that “Russia tampered with vote tallies in order to get Donald Trump elected.”

Despite the US intelligence community’s assessment in January 2017 that it couldn’t
measure “the impact that Russian activities had on the outcome of the 2016 election,”

the Times weighed in, at over ten thousand words in September, with its own verdict: “The

Plot to Subvert an Election,” the headline read. The first sentence described an obscure

banner of Putin that unfurled on his birthday, a few weeks before the election, on a

Manhattan bridge. The report quickly noted that the banner was promoted by a fake Twitter
account that ultimately was traced back to the Internet Research Agency (IRA), a privately

owned troll operation in Russia.

This was part, the Times concluded in the fourth paragraph, of “the most effective foreign

interference in an American election in history.” To help buttress its sweeping conclusion,

the Times wrote that the Facebook posts by the IRA had an “eventual audience of 126

million Americans,” describing that as an “impressive” reach that almost matched the

numbers of voters in the election.

For most of the media, and official Washington, the impact of Russian activities on the

2016 election loomed large, though a number of rigorous academic studies that the media
largely ignored painted a more benign footprint.

Gareth Porter, a veteran journalist and historian, called the Times’ description of the IRA’s

“eventual audience” of 126 million “bogus” because Facebook had told Congress, and

reporters, months earlier that the figure was only a potential audience for IRA content over

two years, including nine months after the election. When Facebook CEO Mark

Zuckerberg testified, several months before the piece, he said “approximately 126 million
people may have been served content” from the IRA.

Facebook data submitted to Congress about the IRA’s ads on its site further diminished
their impact: more than half of the impressions associated with the IRA’s Facebook ads

came after the election.



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 4/24

Porter, writing in Consortium News, said the Times’ use of the 126 million audience

number, plus the piece’s failure to reflect that Facebook users were exposed to 33 trillion

news feeds during the relevant period, “should vie in the annals of journalism as one of the
most spectacularly misleading use of statistics of all time.”

As for the IRA’s supposed “efficiency,” noted in the article, the Times piece didn’t include
Facebook submissions to Congress that called the IRA’s targeting “relatively rudimentary,”

with only a small fraction having anything to do with the election or specific geographic

targets.

Court filings in 2019 showed that the total value of the IRA’s Facebook ads that were

deemed election-related amounted to $2,930, in a political cycle where billions of dollars

were spent. The only reporter to write about that finding was Sperry, of Real Clear

Investigations.

Even before that, studies, largely ignored by the media, pointed to a more modest impact.

A book by Harvard researchers, Network Propaganda, published by Oxford University
Press in October 2018, found “strong” evidence of Russian interference operations in

America but noted that “evidence of its impact is scant.” A study by Danish and American

scholars published by the National Academy of Science the following year found “no

evidence” that interaction with the IRA accounts “substantially impacted” the “political

attitudes and behaviors” of Twitter users.

The deep dive by Harvard researchers warned that “overstating the impact” of Russian

information operations “helps consolidate” the aim of the operations to “disorient American
political communications.”

Still, several years after the 2016 election, many voters believe Russian meddling had a big

impact on those results, and the mainstream narrative in journalism was that it had. A study

by Rasmussen in April 2022 found that 47 percent of voters, including 72 percent of

Democrats, think Russian interference likely changed the outcome of the 2016 race.

Legal developments involving people in Trump’s orbit kept the Russia narrative simmering.

In late November 2018, Michael Cohen, Trump’s former lawyer, pleaded guilty to lying to

Congress about attempts by Trump to conduct a real estate deal in Moscow. Cohen had told
both intelligence committees of Congress that “the Moscow Project ended in January



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 5/24

2016,” but documents show he was in communication with others, though not Trump,

about the project through June of 2016, according to the criminal information filed by the

special counsel.

The project never happened, but the media viewed the attempt as more evidence of Russian

ties. After all, Cohen was once a Trump insider, so many in the press saw his cooperation
with Mueller as a chance to fill in some of the missing pieces of the puzzle. Did Cohen

really go to Prague in 2016 as part of the campaign’s conspiracy with Russia, as the dossier

had alleged? Cohen had always denied it, and the press, except for the McClatchy News

Service, had basically dismissed it as a tall tale, after considerable efforts to verify it.

Cohen, even as a cooperating witness, continued to deny it. McClatchy, in 2019, ran an

editor’s note saying Mueller’s report “states that Mr. Cohen was not in Prague,” but was

“silent” on whether Cohen’s phone “pinged in or near Prague, as McClatchy reported,”
according to an account in the Washington Examiner. Mate, writing in The Nation in 2021,

called the note “tepid.” (Susan Firey, a spokesperson for the newspaper chain, did not reply

to an email.)

As 2019 arrived, BuzzFeed, the outlet that posted the dossier two years earlier, dropped a

seeming bombshell: Trump had directed Cohen to lie to Congress about the Moscow

Project. The story was attributed to two anonymous law enforcement sources. The special

counsel’s office issued a rare denunciation of the BuzzFeed story the next day, calling it
“not accurate.”

Mueller’s final report said that Trump “knew Cohen provided false testimony to Congress”
but the evidence obtained by investigators “does not establish the president directed or

aided Cohen’s false testimony.” After the report was released, BuzzFeed’s then–editor in

chief, Ben Smith, insisted in a post that his reporters’ anonymous sources saw it differently:

they “interpreted the evidence Cohen presented as meaning that the president ‘directed’
Cohen to lie.”

When the original story was posted and then denounced, Greenwald, the cofounder
of The Intercept, used the brushback to list the “Ten Worst, Most Embarrassing US Media

Failures on the Trump Russia Story.” He pointed out that all the “errors” went in the same

direction: “exaggerating the grave threat posed by Moscow and the Trump circle’s

connections to it.”



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 6/24

Meanwhile, the Mueller investigation was winding down. The inquiry had issued more

than 2,800 subpoenas, interviewed 500 witnesses, and generated enormous interest. There

were 533,000 news articles published involving Russia and Trump or Mueller, between
Mueller’s appointment and the release of his report, according to a study by NewsWhip, a

media analytics company. The articles led to 245 million interactions on social media, the

study, funded by the media site Axios, also found.

With the release of the findings imminent, Barr was briefed on the inquiry, sat down with

Mueller and his colleagues, and learned of their two overarching conclusions: no case of

conspiracy or collusion between the Russians and Trump—though there had been offers

from Russian-affiliated individuals to help the Trump campaign—and ten episodes that
raised possible obstruction-of-justice issues but no analysis or determination of whether

they constituted a crime.

Barr asked Mueller and his team to promptly deliver their final report with the proper

redactions, such as classified or grand jury information. The lengthy two volumes came

back without the redactions, so Barr, unfamiliar with the details, went about writing a letter

to inform Congress of the topline results.

Barr sent his letter to Congress on March 24. It said it was meant to “summarize the

principal conclusions reached” by Mueller. With regard to possible obstruction, the letter

noted the report “presented evidence on both sides of the question” but left unresolved
what Mueller had called “difficult issues.” The report specifically said it “does not

exonerate” Trump, which Barr quoted in his letter.

The three-page letter was released. Those hoping for Trump’s downfall were disappointed.

The president declared victory, tweeting bombastically about “complete and total

exoneration.” And Mueller and his team cried foul: their beef, it turns out, was, at least in

part, with the media.

Mueller’s team wanted more information to be released. So did the media:

one Times article wondered “what Barr might have left out.” Mueller’s team forwarded
summaries to Barr and attached a letter from Mueller stating that Barr’s communiqué three

days earlier “did not fully capture the context, nature and substance of this office’s work



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 7/24

and conclusions.” The letter quickly leaked to the Washington Post and was covered

extensively by the media, which highlighted concerns that Barr had left out “more

damaging” material, as the Times wrote.

The blowback pissed Barr off. He finally got Mueller on the phone, after the special

counsel returned from a haircut the morning of March 28. Over speakerphone, Mueller
agreed that Barr’s letter was “not factually wrong” but explained his concern to the

attorney general: “without more context, there is a vacuum that the press is filling with

misrepresentations. It is the way the press is covering it that is the problem, not what you

said,” according to Barr’s book. Two of Mueller’s top aides, Aaron Zebley and James

Quarles, did not respond to emails seeking comment.

The next day, Barr wrote another letter to Congress noting that “some media reports and

other public statements” had mischaracterized his first letter as a “summary” of Mueller’s
“investigation and report,” when it was only a summary of the “principal conclusions.” He

asked people to wait to read the whole report “on their own” and not in “piecemeal

fashion.”

Barr was now a villain to some, but not others. And new schisms in the media emerged

over prior coverage.

Isikoff had previously begun having doubts about the credibility of the dossier, but Barr’s

letter pushed him further down that road. He went on MSNBC soon after the letter’s

release and criticized the network for its coverage of the dossier, including its being

“endorsed multiple times” and having “people saying it’s more and more proving to be
true. And it wasn’t.” A few months later, on his own podcast, the Yahoo journalist pressed

Rachel Maddow about coverage of Russia and Steele’s dossier. She was not happy: “You’re

trying to litigate the Steele dossier through me as if I am the embodiment of the Steele

dossier, which I think is creepy, and I think it’s unwarranted.”

Isikoff says he’s only been on MSNBC a few times since 2019, but before that he “was a

semi-regular” guest.

A few weeks after Barr’s letter, Mueller’s report, now redacted and coming in at over four

hundred pages, was released. It consisted of two volumes: the first spelled out Russian
meddling and links or contacts between Russians and Trump’s universe, while the second

contained the ten instances of possible obstruction.



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 8/24

The report found “multiple links between Trump Campaign officials and individuals tied to

the Russian government,” including “Russian offers of assistance to the Campaign,” which

were sometimes welcomed and sometimes declined. In the end, “the investigation did not
establish that the Campaign coordinated or conspired with the Russian government” in its

election activities.

The report mentions the 2018 indictment of twelve Russian intelligence officials charged

with hacking data related to the Democratic Party and the Clinton campaign in 2016,

though the report is far from definitive. First, it notes that the charged officers “appear to

have stolen thousands of emails and attachments.” The report also says the investigators

“could not rule out that stolen documents were transferred to WikiLeaks through
intermediaries.” (The case has never been brought to trial.)

The first volume of the report also notes that the Russian government intervened in the
2016 election in “sweeping and systemic fashion,” through two activities, the hacking and

dumping operation involving Clinton-campaign-related emails and a social media campaign

run by a Russian entity, the IRA. The report implied the IRA was a government-controlled

body by writing that it was part of an “active measures” campaign, “typically” done by

“Russian security services.”

For the most part the media, having already learned that there was no overarching

conspiracy, fleshed out the new details, including the more than a hundred “links” cited by
Mueller. The most troubling contact involved Manafort, Trump’s campaign chairman for

part of 2016, and Kilimnik, who ran Manafort’s consulting-business office in Ukraine. On

August 2, 2016, the two men met in Manhattan, where Manafort shared campaign polling

data, some private and some public, with Kilimnik. The Mueller report said Kilimnik is

someone that the “FBI assesses to have ties to Russian intelligence.” (Mueller indicted
Kilimnik in 2018 for obstruction of justice, unrelated to the 2016 election, but the case has

never gone forward.)

Andrew Weissmann, one of Mueller’s prosecutors, went on CNN after the release of the

Mueller report to say that August meeting “was the heart” of the investigation. Steele, in

response to my questions, cites the Manafort-Kilimnik relationship as confirming and/or

corroborating the “Russian collusion efforts with the Trump campaign.”



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 9/24

The fifth and final report of the Senate Select Committee on Intelligence, released in

August 2020, highlighted the connection as the “single most important direct tie between

senior Trump Campaign officials and the Russian intelligence services” and labeled it “a
grave counterintelligence threat” to the United States. Some of the Democratic members of

the panel, in an addendum, wrote that Manafort’s sharing of campaign data “is what

collusion looks like.”

But the evidence of Kilimnik’s Kremlin ties is far from certain, and the question of whether

Manafort’s dealings with him were personal or campaign-related are even murkier.

As for Kilimnik possibly being a Russian spy, the only known official inquiry, by Ukraine

in 2016, didn’t result in charges. More recent claims that he worked for the Russians, by

the Senate intelligence panel in 2020 and the Treasury Department in 2021, offered no

evidence. Conversely, there are FBI and State Department documents showing Kilimnik
was a “sensitive source” for the latter. (The documents were disclosed a few years ago by

John Solomon, founder of the Just the News website. Kilimnik, in an email to me,

confirmed his ties with State.)

With regard to the motivation for sharing the polling data, Mueller’s report said it “could

not reliably determine” why the data was shared or what happened with it. The two

Americans involved in the arrangement, Manafort and his deputy, both told Mueller’s team

that the data was passed on to help Manafort’s personal finances, including a business
dispute with Oleg Deripaska, a Russian oligarch, who has had ties to Moscow as well as

the FBI. Kilimnik told a similar version to Mate. But Treasury, without any supporting

evidence, went further in 2021, saying the data was shared with Russian intelligence.

 

Chapter 5: The scandal that never ends

The Times, for many years, has cited the Kilimnik-Manafort relationship to defend its

controversial story of February 2017 about Trump-Russia ties, noting, as recently as 2021,

that the Senate and Treasury statements “confirm the article’s findings.” Kilimnik was not

quoted in the article, one of several Times articles in recent years mentioning his possible

Russian intelligence ties but failing to report his denials. (The Times’ guidelines call for



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 10/24

reporters to “seek and publish a response from anyone criticized in our pages.”) The Times,

in response to my questions, said it “reached out to Kilimnik for comment on multiple

occasions since 2017.”

The Mueller report’s implication that the IRA was part of a “sweeping” Russian

government meddling campaign in 2016 was later rebuked by a federal Judge handling an
IRA-related case. The indictment of the IRA, the judge found, alleged “only private

conduct by private actors” and “does not link the [IRA] to the Russian government.” The

prosecutors made clear they were not prepared to show that the IRA efforts were a

government operation. Mueller’s report does refer to “ties” between Putin and the owner of

the IRA—he is sometimes referred to as “Putin’s Cook”—and the fact that “the two have
appeared together in public photographs.” Mueller’s source for that was an article in

the Times.

As for the extent of the troll farm’s activity, Mueller’s report cites a review by Twitter of

tweets from accounts “associated with the IRA,” in the ten weeks before the 2016 election,

which found that “approximately 8.4%” were “election related.” Only the St. Louis Post

Dispatch covered that part of the report, according to a Nexis search.

(One criminal case involving Russian trolling that was prosecuted was dropped by the

Justice Department in March 2020. The Times, in its story about the decision, only quoted

the prosecutor, while the Wall Street Journal and Washington Post also included quotes
from the Russian company’s American lawyer.)

While some critics, on both the right and the left, felt the Russia coverage was overblown
and reminiscent of earlier media failures, others did not.

Margaret Sullivan, then the media columnist for the Washington Post, wrote that the

reporting “was not invalidated” by the report, and “this is no time to retreat.”

Trump’s Democratic opponents in Congress were in no mood to retreat either, and many

Americans, mostly Democrats, agreed. An Ipsos/Reuters poll showed 48 percent of

Americans—84 percent of Democrats and 17 percent of Republicans—still believed Trump

or his campaign “worked with Russia to influence the 2016 election.” Congressional

Democrats saw Mueller’s report, specifically the second volume on possible obstruction of
justice, as a template to impeach the president. Their star witness would be McGahn, the

former White House counsel who became the most-cited witness in Mueller’s final report.



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 11/24

McGahn’s account of Trump directing him to fire Mueller was featured in the report. So

were two high-profile examples that Mueller, according to Barr, “relied on” to launch his

obstruction probe: the president’s firing of Comey in May 2017 and Trump’s remarks to
Comey in February 2017, the day after Flynn resigned, that “I hope you can see your way

clear to letting this go, to letting Flynn go.”

From a criminal perspective, the cases had complications, especially proving Trump acted

with “corrupt intent,” according to Barr, who, with other senior attorneys at Justice,

reviewed the evidence and found it insufficient.

In the case of McGahn, Barr, in an interview, said that “a lot of witnesses, including

McGahn and others, tried to convey that no one took a lot of Trump’s bloviating seriously.

They thought that he was letting off steam.” McGahn himself had told Mueller’s

investigators “he believed the president never obstructed justice,” the Times would later
report.

Schmidt, perhaps the reporter with the best insight into Mueller’s operation, found the
report’s section on possible obstruction to be hard to decipher; “they took everything and

threw it out on the sidewalk,” he told the Virginia Bar Association in early 2020, according

to a video recording.

The Democrat-controlled Congress, however, thought it might be able to pick up those

disparate pieces and fashion an impeachment case. They decided to push a reluctant

Mueller to come testify himself, hoping he might help make their case.

Mueller appeared in late July before the House Judiciary Committee. Schmidt was

contemporaneously posting analysis on the Times website about Mueller’s testimony. At
just past eight in the morning, he signed in: “Can’t wait to hear Mueller talk about Volume

II on obstruction.” As Mueller began answering questions, Schmidt noted how he kept

asking for them to be repeated. Then a few hours later, he posted this: “the Democrats say

it was indeed obstruction and Mueller declines to back them up.”

Mueller’s “halting” testimony, as noted by the Times and many other outlets, was likely the

final chapter in his lengthy public life.

Woodward told me the Mueller report was a “fizzle” but reporters were “never going to

declare it’s going to end up dry.”



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 12/24

The following morning, less than eighteen hours after Mueller left the congressional

hearing, a more confident Trump had his phone call with Ukrainian president Volodymyr

Zelensky in which he asked him for help in digging up dirt on Joe and Hunter Biden.

What Trump thought was a “perfect” phone chat turned out to be the impeachment vehicle

Democrats so desperately wanted after Mueller’s far-from-perfect performance. A new
media frenzy was about to begin.

 

Chapter 6: The two January 6ths

Even with Mueller finished, the ongoing probes into Trump’s activities were giving the

press the fodder to keep the drumbeat going.

First was the appointment in May 2019 of John Durham, a career prosecutor, once praised

by his home-state Democratic senators in Connecticut, to examine the origins of the

various Trump inquiries. Then came a lengthy, and critical, report, released in December
2019 by Inspector General Michael Horowitz, into the secret surveillance of former Trump

adviser Carter Page. And in early 2020 Barr asked Jeffrey Jensen, a former FBI agent and

the US Attorney in Missouri, to review the Flynn inquiry.

Durham, stalled by the pandemic, has brought three cases: a guilty plea by an FBI lawyer,

an indictment (and eventual acquittal) of Democratic lawyer Michael Sussmann for lying to

the FBI, and an indictment (and eventual acquittal), on multiple charges of lying to the
FBI, of the main information collector for the dossier authored by Steele.

The few cases, however, yielded a trove of new information. Durham’s filings last
February described monitoring done at Trump Tower, a Trump apartment building in

Manhattan, and the Executive Office of the Presidency by private researchers, who were

working with a technology executive. The executive, according to the filing, tasked them

“to mine internet data to establish ‘an inference’ and ‘narrative’ tying then candidate Trump

to Russia.” The businessman did not work for any campaign, but his lawyer, Sussmann,
was a well-known Democratic attorney who billed both the DNC and the Clinton campaign

in 2016, according to court filings.



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 13/24

Fox News was the first to pick up the filing, and its headline—“Clinton campaign paid to

‘infiltrate’ Trump Tower, White House servers to link Trump to Russia, Durham Finds”—

conflated Durham’s disclosure with a quote by someone who used the word “infiltrate” to
characterize the activities. Before long, Trump claimed the filing vindicated his 2017 claim

of spying—the tweet about Obama having his “wires tapped” at Trump Tower—also drawn

from a Fox News report. And he criticized the press for refusing to “even mention the

major crime that took place.”

At that point the Times weighed in, headlining the “Furor in Right-Wing Outlets” whose

“Narrative Is Off Track.” It accurately noted that neither “infiltrate” nor evidence of the

Clinton campaign paying the tech executive appeared in the court filing. The Fox News
journalist who wrote the story, Brooke Singman, and a spokesperson for the network did

not respond to an email. (Singman was the first journalist Trump spoke to after the

unannounced search of his Mar-a-Lago residence by the FBI in August.)

One result of Durham’s investigation has been to further discredit the dossier in the eyes of

many in the media. It prompted the Washington Post to retract large chunks of a 2017

article in November 2021, and to follow with a long review of Steele’s sources and

methods. The Wall Street Journal and CNN did similar looks back.

The Times has offered no such retraction, though the paper and other news organizations

were quick to highlight the lack of firsthand evidence for many of the dossier’s substantive
allegations; “third hand stuff” is what Isikoff now calls them. But they rarely, if ever,

pointed out that the origin of the FBI inquiry was itself third hand information, at best. The

supposed original source of the information, Mifsud, the Maltese academic, disappeared,

leaving behind many questions. So, in the fall of 2019, Barr and Durham went to Italy to

look into Mifsud after Barr told Congress he wanted to know whether the FBI inquiry was
“properly predicated.”

The Times story called the trip “unusual” and a possible attempt to bolster a Trump

“conspiracy theory.” The Daily Beast reported that the two men were given access to

evidence gathered by the Italian authorities, including a taped deposition made by Mifsud

when he sought police protection after disappearing from the university where he worked.



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 14/24

By the end of the year Barr answered his own question: no, the FBI inquiry was not

properly predicated. He and Durham wound up in an unusual public spat that December

with Horowitz, as he released his long-awaited report on the FBI’s handling of its Russia
investigation. Horowitz found the tip from Australia was enough to trigger an inquiry

—“given the low threshold for predication” in department guidelines—and that the opening

was not influenced by “political bias,” countering Trump’s frequent cries that he was the

victim of a political “witch hunt.”

But the IG also found seventeen significant errors and omissions by the FBI in its four

applications to a secret court to monitor Page, who the bureau believed was spying for

Russia; the Times called the IG’s finding “scathing.”

Eventually the FBI declared that at least two of the four applications were no longer valid.

The Foreign Intelligence Surveillance Court (FISC) found that all four applications had
“violations of the government’s duty of candor.” Horowitz also referred an FBI attorney,

Kevin Clinesmith, to Durham for possibly falsifying evidence in one of the court

applications. Clinesmith later pleaded guilty to failing to disclose Page’s previous work

with the CIA in the FBI’s application to the FISC; he received probation.

Barr and Durham put out statements disagreeing with the IG’s finding of there being

sufficient evidence to open the inquiry. Strzok, in an interview last July, called Durham’s

remarks “wildly irresponsible and wrong.” Durham did not respond to an email seeking
comment, but in arguments before a jury last October, speaking about the Trump-Russia

investigation, he said, “The FBI failed here.”

Strzok also said he was only involved in the first FISA warrant against Page, having

“supervisory responsibility,” but the “drafting and approval process was below my level of

responsibility.” (In an October 2016 text message, he wrote that he was “fighting” with the

Justice Department over the warrant.)

In the years that followed, some in the media would wonder why more questions weren’t

asked about Durham’s evidence, while others continued to dismiss the notion that the FBI
acted improperly when it opened an investigation that involved a presidential campaign.

On his way out the door as attorney general, Barr told a Wall Street Journal columnist that
the inquiry shouldn’t have been opened because “there wasn’t any evidence.”

The Times dismissed those remarks. After quoting Barr, the paper wrote that the FBI



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 15/24

inquiry has “fueled similar unfounded accusations that a so-called deep state of government

officials were working together to hobble Mr. Trump’s campaign and the administration.” A

few months later, the Times wrote that Durham “appears to be retreading ground” explored
by Horowitz or pursuing “Trumpian conspiracy theories and grievances,” citing unnamed

“people familiar with the investigation.”

Wemple focused on the IG’s dossier-related revelations and the reluctance of some in the

media to look back. In an interview, he said he was “horrified” over its “devastating”

portrayal of the dossier. He wound up writing more than a dozen columns on the subject,

praising Adam Goldman of the New York Times but taking aim at McClatchy, CNN, and

MSNBC, among others. “What most dismayed me,” he went on, “was the failure of
MSNBC and CNN to counter and properly address the questions I was asking them.”

CNN, in November 2021, did a long examination—what it called a “reckoning”—of the

dossier. A spokesman for NBC declined to comment.

In May 2020, the Justice Department dropped the case against Flynn for lying to the FBI

after a review by Jensen, the US Attorney in St. Louis. The department cited the FBI’s

“frail and shifting justifications for its ongoing probe of Mr. Flynn” and said that the FBI

interview of Flynn was “conducted without any legitimate investigative basis.”

Flynn was eventually pardoned by President Trump after the election. Trump also

commuted the sentence of Roger Stone, a Trump associate, who was convicted on false-
statement and obstruction charges related to his efforts in 2016 to serve as an intermediary

between the campaign and WikiLeaks. Mueller “failed to resolve” the question of whether

Stone had “directly communicated” with Julian Assange, the site’s founder, before the

election, according to the Times.

In 2020, the 966-page report by the Senate intelligence panel went a little further. It said

that WikiLeaks “very likely knew it was assisting a Russian intelligence influence effort”
when it acquired and made public in 2016 emails from the DNC. A few months after the

report was released, new information surfaced showing why the special counsel, with

greater investigative powers than the Senate panel, couldn’t bring a case. The newly

unredacted documents were obtained by BuzzFeed, via a Freedom of Information Act

request. The Mueller team, the documents show, determined that while Russian hacking
efforts were underway at the time of the releases by WikiLeaks in July 2016, “the Office



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 16/24

did not develop sufficient admissible evidence that WikiLeaks knew of—or even was

willfully blind to—that fact.” The Senate report also suggests Stone had greater

involvement with the dissemination of hacked material released by WikiLeaks.

The Flynn release was part of a months-long effort by the Justice Department to declassify

and release documents related to the Trump-Russia inquiries. One revelation concerned the
dossier’s primary source: he himself had been the subject of an earlier counterintelligence

investigation by the FBI into his ties to Russia. Nothing came of that inquiry, and the FBI

documents, sent to Republicans in Congress, redacted his name.

But internet sleuths used the new documents and other clues to identify him as Danchenko.

The Times was interested in the “unmasking.” Its headline in late July read “The FBI

Pledged to Keep a Source Anonymous. Trump Allies Aided His Unmasking.” Then, in

October, the paper got an exclusive interview with Danchenko, saying he “wants to clear
his name.” The top of the story featured the salacious sex tape allegation—the item Comey

told Trump about on January 6, 2017—and Danchenko’s supposed backup for it: “rumors

from two sources” and “more nebulous information from two hotel employees he took as

corroborative.”

The day after the Times article, Danchenko and his friends used the piece to help a

GoFundMe campaign on his behalf. (Danchenko was found not guilty of lying to the FBI

last October.) Then a mirror image of the Trump-Russia story surfaced, after the New York
Post ran a series of stories disclosing “raunchy” details of Hunter Biden’s private life, as

well as inside correspondence related to his business dealings in Ukraine and China. It

came from the contents of his laptop, said to have been abandoned in 2019 at a computer

repair shop in Delaware. The first story included photos of a federal grand jury subpoena

seeking production of the laptop and an external hard drive.

Reporters who ferreted out the details of the FBI inquiry into Trump’s campaign couldn’t,
or wouldn’t, confirm the Justice Department investigation into the future president’s son.

Whereas the specter of purported Russian ties to Trump spurred an explosion of social

media and journalistic interest, this time Twitter and Facebook temporarily curbed the

reach of the Post story.



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 17/24

The Post stories said the laptop “had been seized by the FBI,” but “a copy of its contents”

had been made by the owner of the computer repair shop where Biden had dropped it off

but had “never retrieved” it. The material wound up with Rudy Giuliani, the former New
York City mayor and Trump confidant, and he had “shared” it with the newspaper.

Hunter Biden’s attorney, in a statement to the Post, didn’t deny the contents of the laptop
but attacked Giuliani, who had helped Trump in the Mueller inquiry and his impeachment

over Ukraine. “He has been pushing widely discredited conspiracy theories about the Biden

family, openly relying on actors tied to Russian intelligence,” the lawyer, George Mesires,

told the New York tabloid.

In short order, Clapper, Obama’s former head of national intelligence, told CNN, where he

is a national-security analyst, that the laptop saga “is just classic textbook Soviet Russian

tradecraft at work.”

Most outlets wrote stories about the matter, but, unable to obtain or verify copies of the

laptop data, eschewed deep dives into the underlying transactions and relationships.
The Times did explore one proposed deal with a Chinese energy company that had been the

focus of a Times report in 2018. But Tom Friedman, a Times columnist, told

CNBC’s Squawk Box last July that the paper believed it didn’t do enough: “I know the

NYT felt it didn’t pursue it originally as much as it wanted to,” he said, but “then it

followed up, as I recall.” The Times said in its statement, “Dating back years and more
recently, the Times has reported consistently and fairly on Hunter Biden and his personal

and financial entanglements.”

In the wake of the New York Post story, Schiff went on CNN to claim “the origins of this

whole smear are from the Kremlin.” Around this time, a group of more than fifty former

intelligence and national-security officials were preparing a statement linking the laptop

story to Russia, saying it “has all the classic hallmarks of a Russian information operation.”

In short order, the letter, was given to Natasha Bertrand, then a Politico reporter and now at

CNN, by Nick Shapiro, a former aide to Brennan, Obama’s last CIA director. (Brennan
signed the letter. I left a message on Brennan’s cellphone. Shapiro returned the call. Neither

would comment on the record.) The headline on Bertrand’s story read “Hunter Biden story

is Russian disinfo, dozens of former intel officials say.”



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 18/24

The letter, and Bertrand’s story, made clear the signers were relying on their “experience,”

not evidence: “we do not have evidence of Russian involvement,” they wrote. But it was

good enough to be picked up in dozens of news reports, tweeted by Biden’s campaign, and
cited by Biden himself in his final debate with Trump, which attracted sixty-three million

television viewers. The two candidates sparred over Russia, with Trump comparing his

“tougher” record on Russia, such as sanctions, to that of his predecessor, when Biden was

vice president. Biden shot back, telling Trump “Russia is paying you a lot.” Trump brought

up “the laptop from hell,” which prompted Biden to cite the letter from the former
intelligence officials, saying they called his accusation “a Russian plan” and “a bunch of

garbage.”

“You mean the laptop is now another Russia, Russia, Russia hoax?” Trump asked his

opponent. Biden replied, “That’s exactly what—that is exactly what we’ve been told.”

Trump ended the brouhaha by saying, “Here we go again with Russia.”

A majority of Americans told pollsters that the media did a poor job of covering the Hunter

Biden affair, according to a December 2020 survey by Rasmussen Reports and a poll last

year by the New Jersey–based Technometrica Institute of Policy and Politics.

After the election, Trump refused to acknowledge the results, seeing them as the latest

chapter in the “hoax,” or “witch hunt,” that began with Russia. He also stopped listening to

advisers, like Barr, who wrote in his book that “Trump thought I was to blame” for Biden’s
“deception” at the debate about Hunter’s laptop. Barr, once the whipping boy for

Democrats for what they thought was too much fealty to Trump, was a star witness against

the former president in some of the hearings into January 6.

As Trump became more isolated and undeterred by court rulings and news accounts that

shot down his claims the election was rigged, he listened to people who, like him, had been

caught up in the Russia inquiry. One was Giuliani and another was Flynn.

The Times would soon provide its own take on Flynn’s journey. “It was the story of the

Russia investigation as a malevolent plot that first began priming tens of millions of
Americans to believe Mr. Trump’s conspiracy theories about the deep state,” the paper

wrote shortly after Trump left office. “As one of the heroes of that narrative Mr. Flynn

became an ideal messenger when it was refashioned into the demonstrably false claim that



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 19/24

Democrats and their deep state allies had rigged the election.” (A message seeking an

interview with Flynn, sent to America’s Future, the Florida-based group he chairs, went

unanswered.)

On January 6, 2021, Trump’s legacy, in most of the media and elsewhere, was sealed.

Some of Trump’s most devoted supporters—who also believed in his unsubstantiated
claims of a rigged election— went wild, as Trump had predicted in a December tweet,

leaving a dark stain on the Capitol, and the country.

A member of the Hawai‘i Proud Boys group scratched “Murder the Media” on the

Capitol’s Memorial Door, while others chanted “CNN sucks.” A photographer was thrown

to the floor and had her camera ripped away after people in the crowd saw that she worked

for the New York Times. Eleven protesters have been charged in connection with assaults on

journalists or destruction of their equipment, according to the Washington Post.
The Times photographer, Erin Schaff, feared for her life, describing her attackers as “really

angry” in an account she wrote for the paper.

Trump, in an interview in early August last year, said he “never wanted to see that

happen,” referring to the violence that day, when I asked him if he had any regrets about

January 6.

The attack came four years to the day after the fateful briefing by Comey, where he

recounted the most salacious allegation in the now discredited dossier. I raised with Trump

the coincidence of January 6 being bookends, of a sort, to his tenure. His face lit up: “That

was a famous day,” he said. “The sixth seems to be a big thing.”

When I asked what mistakes he made, he paused before offering two examples: the first
traces back to the Russia probe and the second to the 2020 election.

“Jeff Sessions was a mistake,” he said, referring to his first attorney general, who recused
himself from the Russia inquiry. He explained he had been to Washington “only seventeen

times in my life, and I never stayed over,” so “when I got there, I didn’t know any people

in Washington.” As a result, he made some poor personnel decisions, such as Sessions.

“What I do regret,” he went on, “is that the Republicans didn’t have the apparatus to stop

the crooked vote” in 2020.



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 20/24

As I left his office, Trump insisted I take an account of an audit of Arizona’s votes in 2020,

which he told me was “finding all these ballots and phantom votes.”

On my way out he made a last-minute call to ensure he was getting french fries with his

dinner. I headed to my car, past the Secret Service detail, along the beautiful, lush contours

of his golf course, and watched the darkness begin to descend.

 

AFTERWORD

I’ve avoided opining in my more than fifty years as a reporter. This time, however, I felt

obligated to weigh in. Why? Because I am worried about journalism’s declining credibility

and society’s increasing polarization. The two trends, I believe, are intertwined.

My main conclusion is that journalism’s primary missions, informing the public and

holding powerful interests accountable, have been undermined by the erosion of

journalistic norms and the media’s own lack of transparency about its work. This
combination adds to people’s distrust about the media and exacerbates frayed political and

social differences.

One traditional journalistic standard that wasn’t always followed in the Trump-Russia

coverage is the need to report facts that run counter to the prevailing narrative. In January

2018, for example, the New York Times ignored a publicly available document showing that

the FBI’s lead investigator didn’t think, after ten months of inquiry into possible Trump-
Russia ties, that there was much there. This omission disserved Times readers. The paper

says its reporting was thorough and “in line with our editorial standards.”

My last reporting project for the Times, in 2005, was an inquiry into US propaganda efforts

abroad. I interviewed a former top CIA expert on behavior and propaganda, Jerrold Post,

who told me that leaving important information out of a broadcast or story lowers public

trust in the messenger because consumers inevitably find the missing information

somewhere else. (And Post, who died a few years ago, spoke before the arrival of social
media.)

Another axiom of journalism that was sometimes neglected in the Trump-Russia coverage
was the failure to seek and reflect comment from people who are the subject of serious

criticism. The Times guidelines call it a “special obligation.” Yet in stories by



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 21/24

the Times involving such disparate figures as Joseph Mifsud (the Maltese academic who

supposedly started the whole FBI inquiry), Christopher Steele (the former British spy who

authored the dossier), and Konstantin Kilimnik (the consultant cited by some as the best
evidence of collusion between Russia and Trump), the paper’s reporters failed to include

comment from the person being criticized. The Times, in a statement, says some of the

subjects were approached on occasion, yet the paper’s guidelines also call for their

comments to be published.

Another exhibit is a familiar target: anonymous sources. I’ve used them myself, including,

sparsely, in this piece. What’s different in the Trump era, however, is both the volume of

anonymous sources and the misleading way they’re often described.

One frequent and vague catchphrase—“people (or person) familiar with”—is widely used

by many journalists: the Times used it over a thousand times in stories involving Trump and
Russia between October 2016 and the end of his presidency, according to a Nexis search.

The last executive editor I worked for, Bill Keller, frowned on its use. He told the staff

repeatedly the phrase was “so vague it could even mean the reporter.” The Times, in a

statement to CJR, said, “We have strong rules in place governing the use of anonymous

sources.” Other outlets mentioned in this piece declined to discuss their anonymous-
sourcing practices.

Another anonymous-sourcing convention that was turbocharged in the Trump era was the
use of more neutral descriptors like “government official” or “intelligence official” or

“American official” to mask congressional leakers. A few reporters admitted that to me,

but, of course, only anonymously. Here’s how it works. First, a federal agency like the CIA

or FBI secretly briefs Congress. Then Democrats or Republicans selectively leak snippets.

Finally, the story comes out, using vague attribution. “It was a problem for us,” Mike
Kortan, the former FBI spokesman until 2018, told me. Kortan, who also worked in

Congress, added: “We would brief Congress, try and give them a full picture with the

negative stuff, and then a member of Congress can cherry-pick the information and the

reporter doesn’t know they’ve been cherry-picked.” The typical reader or viewer is
clueless.

My final concern, and frustration, was the lack of transparency by media organizations in
responding to my questions. I reached out to more than sixty journalists; only about half

responded. Of those who did, more than a dozen agreed to be interviewed on the record.



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 22/24

However, not a single major news organization made available a newsroom leader to talk

about their coverage.

My reporting has been criticized by journalists, from the editorial pages of the Wall Street

Journal, in the 1980s, to Harper’s magazine in the 1990s and the Daily Beast in the 2000s.

When I’ve had the opportunity to respond, which hasn’t always been the case, I’ve tried to
engage. On a few occasions, I concluded the inquiring reporter wasn’t really open to what I

had to say, so l let my story speak for itself.

But during this time, when the media is under extraordinary attack and widely distrusted, a

transparent, unbiased, and accountable media is more needed than ever. It’s one of a

journalist’s best tools to distinguish themselves from all the misinformation, gossip, and

rumor that proliferates on the Web and then gets legitimized on occasion by politicians of

all stripes, including Trump.

Most Americans (60 percent) say they want unbiased news sources. Yet 86 percent think

the media is biased. The consequences of this mismatch are all too obvious: 83 percent of
the audience for Fox News leans Republican while 91 percent of the readers of the New

York Times lean Democratic.

Jennifer Kavanagh, senior fellow in the American Statecraft Program of the Carnegie

Endowment for International Peace, told me of her concerns about news silos.

“If you are only getting your news from one source, you are getting a skewed view,”

which, she said, “increases polarization” and “crowds out the room for compromise,

because people base their views on these siloed news sources.” She added: “People don’t

have time to deal with nuance, so they settle on a position and everything else tends to
become unacceptable.”

Walter Lippmann wrote about these dangers in his 1920 book Liberty and the News.
Lippmann worried then that when journalists “arrogate to themselves the right to determine

by their own consciences what shall be reported and for what purpose, democracy is

unworkable.”

 

 



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 23/24

A note on disclosure

In 2015–16, I was a senior reporter at ProPublica. There, I reported on Hillary Clinton,

Donald Trump, and Russian oligarchs, among other subjects. I helped ProPublica decide

whether to collaborate with a book that was critical of the Clintons’ involvement with

Russia; the arrangement didn’t happen. Another of the projects I worked on, also involving
Clinton, was published in the Washington Post in 2016, where I shared a byline. Some of

my other Clinton-related work was used in 2016 articles appearing in the New York Times,

my employer between 1976 and 2005, but without my byline. Initially, the Times sought

my assistance on a story about Hillary’s handling of Bill Clinton’s infidelity. Subsequently

I approached the paper on my own about the Clinton family foundation. In both cases, I
interacted with reporters and editors but was not involved in the writing or editing of the

stories that used my reporting. During the second interaction, I expressed disappointment to

one of the Times reporters about the final result.

I left ProPublica in December 2016. That month I was approached by one of the

cofounders of Fusion GPS, who sounded me out about joining a Trump-related project the

firm was contemplating. The discussion did not lead to any collaboration. I had previously

interacted with Fusion related to my reporting on Russian oligarchs.

In the 2017–18 academic year I was a nonresident fellow at the Investigative Reporting

Program, affiliated with the Graduate School of Journalism at the University of California,
Berkeley. There, one of my projects involved looking into the dossier as part of preliminary

research for a 2020 film the Investigative Reporting Program helped produce for HBO on

Russian meddling. I was not on the film’s credits.

At CJR, these stories have been edited by Kyle Pope, its editor and publisher. Kyle’s wife,

Kate Kelly, is a reporter for the Washington bureau of the New York Times. CJR’s former

board chair was Steve Adler, formerly the editor in chief of Reuters; its current board chair
is Rebecca Blumenstein, a former deputy managing editor of the Times who recently

became president of editorial for NBC News.

Jeff Gerth is a freelance journalist who spent three decades as an investigative reporter at the New York
Times.



1/31/23, 2:45 PM The press versus the president, part four - Columbia Journalism Review

https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php 24/24

 

TO P IMAG E: PRESIDENT DO NALD TRUMP LO O KS AWAY WHILE ANSWERING  A Q UESTIO N FRO M J O NATHAN
KARL, ABC NEWS CHIEF WHITE HO USE CO RRESPO NDENT, DURING  A NEWS CO NFERENCE WITH THE
ITALIAN PRESIDENT SERG IO  MATTARELLA AT THE WHITE HO USE IN WASHING TO N, WEDNESDAY, O CT. 16,
2019. (AP PHO TO /PABLO  MARTINEZ MO NSIVAIS)


