1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia Joumalism Review

Columbia Journalism Review.

The press versus the president, part
three

CHAPTER 3: A CONTESTED PULITZER

Trump’s firing of Comey on May 9 was nothing like his hit TV show, The Apprentice. The
boss couldn’t move on to the next episode, nor would the ousted employee quietly walk

away.

The firestorm that erupted in the aftermath of Comey being axed required a do-over, in part
because of shifting White House explanations for his dismissal. So Trump sat down two

days later for an interview with Lester Holt, the Nightly News anchor for NBC.

But instead of tamping down the controversy, it fanned the Russia flames for the media. A
tweet from the show on May 11 set the narrative for the Holt interview: “Trump on firing

Comey: ‘I said, you know, this Russia thing with Trump and Russia is a made-up story.’”
Those few words, by suggesting Comey’s firing was aimed at getting the FBI inquiry off

his back, provided fresh ammunition to anti-Trumpers.

The full interview, which was available online, presented a more nuanced story, and
appeared to reflect what his advisers told him: firing Comey could prolong, not end, the
investigation. Trump told Holt, soon after the controversial words, that the firing “might
even lengthen out the investigation” and he expected the FBI “to continue the

investigation,” to do it “properly,” and “to get to the bottom.”

The media focused on the “Russia thing” quote; the New York Times did five stories over
the next week citing the “Russia thing” remarks but leaving out the fuller context.

The Post and CNN, by comparison, included additional language in their first-day story.

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 1/13


https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-ed-note.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-1.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-2.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-3.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php

1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia Joumalism Review
The White House was upset and repeatedly asked reporters to look at the full transcript,

according to a former Trump aide and two reporters.

On the heels of the NBC interview came a leak of Comey’s notes of private conversations
with Trump, including one at a dinner in January where Trump was said to have asked the
FBI director to pledge loyalty to him. The Times piece reported that the inquiry into Trump
and Russia “has since gained momentum as investigators have developed new evidence and

leads.”

Comey, once out of office, had his internal memos leaked to the Times, hoping that might
“help prompt” the appointment of a special counsel, he testified to Congress a few weeks
later. At the same hearing, he criticized the paper’s story of February 14, one of whose

authors was Michael Schmidt, the reporter who received his leaked memos.

On June 8, at a Senate hearing, Comey was asked whether the Times story was “almost

entirely wrong.”
He said yes.

He told a senator they were “correct” when they said he had “surveyed the intelligence
community” after the article came out “to see whether you were missing something.”
Comey also agreed he later told senators, in a closed briefing shortly after the Times piece
was published, “I don’t know where this is coming from, but this is not the case.” Finally,

in his own voice, Comey testified that the story “in the main, it was not true.”

Back at the Washington bureau, Times journalists were uncomfortable, but confident, as
captured by a filmmaker documenting the paper’s Russia coverage. Bumiller, the bureau
chief, tells colleagues in New York, “The FBI won’t even tell us what’s wrong with the

story, so we don’t know what Comey’s talking about.”

Mazzetti, a reporter on the original story, remarks how “uncomfortable” it is to have the
former FBI director “challenging aspects of our story” because “it became a way to
bludgeon the press and discredit our reporting.” Still, he added, “we’re very confident of

the story” after going back to “our sources.”

“We were solid,” they told him.

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 2/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia J oumalis m Review
In response to queries by Wemple, who questioned many Russia-related dossier stories,
the Times said a review “found no evidence that any prior reporting was inaccurate,” but if
“more information” is provided by the FBI “we would review that as well.” (The detailed
criticism by Strzok of the 2017 piece was released in 2020. The Times reported on it, on
page 14, and quoted its own spokeswoman Eileen Murphy as saying “we stand by our

reporting.”)

Despite the criticism from Comey, the Times continued to aggressively report on Trump
and Russia. On July 9 the paper landed a major scoop about a meeting in 2016 between
Donald Trump Jr. and a Russian lawyer, Natalia Veselnitskaya, that rekindled the collusion

narrative.

The meeting took place in June 2016 at Trump Tower, and it was prompted by an email
from a British PR agent, acting on behalf of the son of a Russian businessman. The
message promised incriminating information from the Russian government on Clinton.
Trump’s son was eager to receive the dirt: “I love it,” he replied. The Times obtained the

material before it was turned over to Mueller.

Hicks, Trump’s communications aide, told Trump the emails looked “really bad” and the
reaction to them would be “massive,” but the president initially directed her to “leave it
alone,” according to Mueller’s final report. Then, the report goes on, Trump dictated a

statement to Hicks that left out the derogatory information promised in the emails.

For the Times, Trump’s mess was a pot of gold: two of the Times stories about the meeting

and the emails were part of its winning Pulitzer Prize package.

In the end, the “I love it” email showed a receptiveness by Trump’s world to dirt from
Russia. But the meeting itself was a “flop,” wrote Barry Meier, a former Times reporter, in

his book about the Trump dossier, Spooked.

Ironically, the only information given to the Trump delegation at the meeting was a memo,
prepared by Fusion, the sponsor of the dossier, about some obscure Clinton donors mixed
up in Russian business dealings. Fusion, it turns out, had worked for American lawyers

representing a Russian real estate company, and Veselnitskaya was their Russian lawyer.

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 3/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia Joumalism Review
A week after the Trump Tower story, the president conducted a serendipitous interview
with three Times reporters, including Schmidt, who asked if Comey’s sharing of the dossier
with Trump before his inauguration was “leverage.” Trump replied, “Yeah, I think so, in

retrospect.”

After the Oval Office sit-down, an aide, worried about the possibility of repercussions from

an impromptu interview, sought Trump’s reaction.

“I loved that,” the aide, who requested anonymity, recalled him saying. “It was better than

therapy. I’ve never done therapy, but this was better.”

Trump would later tell me it was “possible” he said what the aide remembered, but didn’t
recall it. But, he added, “I’1l often sit down with hostile press, just to see if it’s possible to

get them to write the truth. It almost never works. I do it almost as a chess game.”

That summer the pieces on Mueller’s chess board were quietly shifting. By August, the
collusion investigation had not panned out, according to 2020 testimony by Rod
Rosenstein, the deputy attorney general who oversaw Mueller. Some reporters like Schmidt

shifted gears, too, focusing instead on possible obstruction.

By late October, the Republican-led House Intelligence Committee had obtained banking
records showing Fusion’s client for the dossier was Marc Elias, the lawyer for the Clinton

campaign and the DNC.

The Post broke the story, citing “people familiar with the matter.” Ken Vogel,
a Times reporter, quickly tweeted that Elias had “pushed back vigorously” when Vogel had
“tried to report this story,” telling the reporter he was “wrong.” Elias did not respond to an

email seeking comment.

A few weeks later Mueller reached a plea agreement with Michael Flynn, who left the job
of national security adviser just a few weeks after Trump took office over his recollections
of his transition contacts with the Russian ambassador. In the deal, Flynn pleaded guilty on
December 1 to lying to the FBI about those conversations. Flynn’s guilty plea, along with
those of others in the Trump orbit, served an important media role: vindicating the views of
those in the press who suspected a wider conspiracy, and undercutting the push-back from
those, some of them who even would become Trump critics, that the coverage had gone too

far.

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 4/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia J oumalis m Review
Flynn later tried to withdraw his plea after a Justice Department review found exculpatory
evidence, including the fact that the lead agent on his case wanted to shut it down in early
January but was overruled by higher-ups. The Justice Department then moved to have the
charges dismissed, but a federal judge wanted to know more, so Flynn was pardoned by

Trump.

The day after Flynn appeared in court, the Times reported that Strzok, the FBI’s manager of
the Russia inquiry, had been “removed” months earlier by Mueller over “possible anti-

Trump texts.”

The story described Strzok—who was an anonymous source for the paper—as “one of the
most experienced and trusted” investigators. The Times reported that Strzok was transferred
back to the FBI because he reacted to news events “in ways that could appear critical of

Mr. Trump,” according to unnamed “people briefed on the case.”

Hundreds of Strzok’s texts later became public. Many were quite critical of Trump and his

supporters.

For example, one, from before the election, had Strzok responding to whether Trump
would “ever become president” with this reply: “No. No he won’t. We’ll stop it.” Strzok,
who was fired by the FBI in 2018, testified that his personal beliefs didn’t affect his official
actions. And in 2019 the Justice Department’s Inspector General said he failed “to find
documentary or testimonial evidence that political bias or improper motivation” influenced

the opening of the investigation, which was done by Strzok.

The Times, and other outlets, reported on Strzok’s anti-Trump messages, though they

received the most attention on outlets like Fox.

The Times did not report on all of Strzok’s texts, including one that would come out in a
few weeks; it might have helped readers better understand why Mueller failed to bring any

criminal charges involving collusion or conspiracy with Russia.

But before that omission, the Times exposed another piece of the FBI’s Russia puzzle. The
paper landed a major story at the end of the year, in time to be included in its Pulitzer

package that ultimately shared the prize for national reporting.

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 5/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia J oumalis m Review
The piece claimed to solve “one of the lingering mysteries of the past year” by focusing on
a critical question: What prompted the FBI, in late July 2016, “to open a
counterintelligence investigation into the Trump campaign?” The answer, the piece went
on, citing anonymous sources, wasn’t the sensational, unsubstantiated dossier, but

“firsthand information from one of America’s closest allies” that “so alarmed” the FBI.

The three characters in this drama are a twenty-eight-year-old campaign volunteer on
energy issues, an Australian diplomat, and a Maltese professor living in the UK. Each has

disputed aspects of what transpired.

The events at issue boil down to a suggestion from the Trump aide, George Papadopoulos,
relayed to the diplomat, Alexander Downer, at a London wine bar that traces back to
another suggestion Papadopoulos heard a few weeks earlier from Joseph Mifsud, the

academic, about the Russians allegedly having dirt on Hillary Clinton involving emails.

Papadopoulos, two months before the Times article, had pleaded guilty to lying to the FBI
about some of the details of his meeting with Mifsud, including the date of the meeting and
his downplaying of what he “understood” were Mifsud’s “substantial connections to high-

level Russian government officials.”

Papadopoulos had tried, unsuccessfully, to broker meetings for the campaign with Russia.
Before he disappeared in November, Mifsud gave interviews to journalists from Italy, the
US, and Britain, denying he had worked for or with the Kremlin. The Times story
contained no denials by Mifsud, though the paper said in its statement that it reached out to
him on “multiple occasions.” (Other papers writing about Mifsud, such as the Washington
Post, would quote his denials to reporters before he disappeared. It turned out that early on,
the FBI checked with another government agency—presumed to be the CIA—and found no
“derogatory” information on Mifsud, according to a subsequent report by the Inspector
General of the Justice Department. And Mifsud told the FBI in early 2017, during an
interview in Washington, that he had no advance knowledge of the DNC hacks and “did
not make any offers or proffer any information to Papadopoulos,” who “must have
misunderstood their conversation,” according to FBI documents. Mifsud was never charged

with lying to the FBI.)

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 6/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia J oumalis m Review
Downer later tipped off the US about his London conversation, and the FBI, two days later,
opened an investigation (named Crossfire Hurricane) based on his tip. “This investigation,”
the document authorizing the inquiry reads, “is being opened to determine whether
individual(s) associated with the Trump campaign are witting of and/or coordinating
activities with the government of Russia.” The short document also spelled out the lack of
direct evidence: it said that Papadopoulos had “suggested the Trump team had received

some kind of suggestion from Russia.”

Strzok, who wrote and approved the opening communication, described how he viewed it
in an interview with me: “There never was a case opened on the Trump campaign—it was

opened to identify whoever might have received the Russian offer.”

In his 2020 memoir Compromised, the former FBI official writes that interviewing the
source (Downer) was crucial to getting “to the bottom™ of the allegations, but McCabe, the
second-ranking FBI official, directed the case be opened “immediately.” So the interview
came days later. Downer was “never able to provide better clarity” to the “quite opaque”
chat at the wine bar, according to a 2022 memoir by Barr. Strzok says Barr’s account is
“inaccurate,” claiming, in an interview, that Downer’s conversations, first with

Papadopoulos, and later with him, were “very clear and very detailed.”

McCabe was asked in a congressional hearing in December 2017, two weeks before
the Times article disclosing the opening of the inquiry, why the surveillance was done on

Page, and not on Papadopoulos.

His reply: The “Papadopoulos comment didn’t particularly indicate that he was the person
that had had—that was interacting with the Russians.” McCabe’s testimony would not

become public until much later.

Barr’s memoir, One Damn Thing After Another, describes the opening of the investigation
as a “travesty” because “it amounted to a “throwaway comment in a wine bar” that, in the

end, “amounted to a ‘suggestion’ of a ‘suggestion.’”

In December of 2017, Trump gave an end-of-the-year interview to Schmidt of the Times at
Mar-a-Lago. He told the paper the Mueller inquiry made the United States “look very bad.”
He repeated the words “no collusion” more than a dozen times. Schmidt, speaking on
camera to the film crew documenting the paper’s pursuit of the story, offered this

assessment of Trump: “He may be demented, but he’s very transparent.”

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 7/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia J oumalis m Review
On January 24, more Strzok texts were released. One was written shortly after Mueller’s
appointment; the man leading the FBI inquiry was weighing whether to join him. Strzok
was hesitant, he wrote, because “there’s no big there, there.” Other FBI documents,
released in 2020, reflect the same assessment: the inquiry into possible ties between the
campaign and Russia, according to one of the agents involved in the case, “seemed to be

winding down” then.

Strzok’s message was cited dozens of times in news stories, including the lead of an article
in the Wall Street Journal and further down in a piece by the Washington Post. The Times,

however, did not mention the message in a story—that day, or in the coming years.

“We should have run it,” a former Times journalist who was involved in the Russia
coverage said. In its statement, the Times said it had reported on the matter “thoroughly and

in line with our editorial standards.”

The Journal, in its piece, noted Strzok’s “skepticism about the burgeoning investigation.”
Gerard Baker, who was the Journal’s top editor at the time, said, in an email, that he was
“initially skeptical but completely open-minded about the Russian collusion story,” in light
of “Trump’s evident sympathy for Putin” and the “slightly shady” background of Manafort,
the former campaign chairman. In the end, Baker, now an editor-at-large for the paper, says
he found the performance by the media in the Trump-Russia saga, “for the most part,” to

be “among the most disturbing, dishonest, and tendentious I’ve ever seen.”

The day after the Strzok text release, the Times landed another scoop, coauthored by
Schmidt. Schmidt had developed a relationship with White House Counsel Donald
McGahn, who was already cooperating, at Trump’s request, with the special counsel. The
story said Trump had “ordered” Mueller fired shortly after his appointment, “but ultimately
backed down after the White House counsel threatened to resign rather than carry out the

directive.”

Trump called the piece “fake news,” which had become his go-to phrase to attack stories
he didn’t like.

McGahn didn’t return an email from me seeking an interview. He told the special counsel
he had not told Trump of his plan to resign, “but said that the story was otherwise
accurate,” according to the final report. McGahn also told investigators that “he never saw

Mr. Trump go beyond his legal authorities,” according to a subsequent Times piece.

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 8/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia Joumalism Review
Schmidt, in a 2020 book, acknowledged that the January 2018 piece left the impression,
though it didn’t explicitly state, that McGahn'’s threat to resign had been delivered directly

to Trump.

Meanwhile, one year into Trump’s presidency, the other investigations into possible
collusion with the Russians were proceeding quietly in Congress. But the partisan divide
over the issue came to the fore in February, when the GOP-led House intelligence panel
released a memo of some preliminary findings about what it considered to be FBI abuses of

the secret surveillance court to investigate Page.

The memo asserted that the dossier formed an “essential part” of the surveillance warrant

used against Page, and was “minimally corroborated” by the time of some of the renewals.

At the Times, the coverage of the GOP memo was skeptical while a dueling memo, a few

weeks later from the ranking Democrat on the committee, was portrayed more favorably.

The Times, at the start of the piece about the Republican memo, called it “politically
charged”; noted, in the next sentence, how it “outraged Democrats”; and did not quote the
memo’s allegation of the dossier’s “essential” role in the surveillance. The same day, in a
separate piece, the Times again called the GOP memo “politically charged” and quoted the

“scathing” criticism by Democrats.

Later that month, the Democrats released their own memo. It said the surveillance warrant
“made only narrow use of information from Steele’s sources.” The Times story called it a
“forceful rebuttal” to Trump’s complaints about the FBI’s inquiry. In the end, the
allegations of abuse by Nunes were confirmed in 2019 when the Inspector General released

a report that was a “scathing critique” of the FBI, as the Times told readers at the time.

In a statement to CJR, the Times said: “We stand behind the publication of this story,”

referring to its reporting on the Nunes memo.

In February 2018, the Times and Post shared a George Polk Award for “uncovering
connections between Trump officials and well-connected Russians, which triggered the
investigation by Robert Mueller III.” One of the articles in the Times package of twelve
submitted for the prize was the February 2017 piece that had been strongly faulted by
Comey and the FBI, according to a list “provided by Polk to The Washington Times,” the

paper wrote a few weeks later. The administrator of the awards, John Darnton, a

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php

9/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia Joumalism Review
former New York Times correspondent, didn’t deny the accuracy of the Washington
Times article, but, in an email to me, wrote that “we don’t go into the details of the

submissions.”

A few days later, a prize-winning journalist writing for the New Yorker, Jane Mayer, wrote
a lengthy piece about Steele and his work. Then she went on Rachel Maddow’s show on
MSNBC to note how the dossier “was looking better and better every day, more and more
credible,” but “somebody like Mueller” was the best bet to “really nail down a lot of the

things that you need to know.” Mayer declined to comment for the record.

In April, the winners of the most prestigious award in journalism, the Pulitzer Prize, were

announced.

Once again, the Post and Times shared an award for reporting on “Russian interference in
the 2016 presidential election and its connection to the Trump campaign, the President-
elect’s transition team and his eventual administration.” The Times package did not include

the disputed piece that was part of the Polk submission.

“I think the Pulitzers make a statement,” Baquet told the Times newsroom the day of the
announcement. He compared the recent attacks against the paper to criticism of its
coverage of civil rights and the Vietnam War. But even though the attacks “hurt us,”

Baquet said, “the New York Times is still here.”

Baron declined to be interviewed but, in an email to me, defended the Post’s coverage,
writing that “the evidence showed that Russia intervened in the election, that the Trump
campaign was aware of it, welcomed it and never alerted law enforcement or intelligence

agencies to it. And reporting showed that Trump sought to impede the investigation into it.”

A Post spokesperson, in September 2022, cited the Pulitzer award in a brief general
statement responding to a list of questions I submitted to Buzbee. The statement said the
paper was “proud of our coverage of the investigation into Russia’s interference in the 2016
campaign, including our stories that were awarded the Pulitzer Prize for furthering the
nation’s understanding of this consequential period. We approached this line of coverage
with care and a great sense of responsibility. On the few occasions in which new

information emerged that caused us to reexamine past reporting, we did so forthrightly.”

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 10/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia J oumalis m Review
The Pulitzer awards became the subject of criticism, most famously from Trump, but also
from other journalists. One of those was Tom Kuntz, who worked for twenty-eight years at
the Times, and now runs Real Clear Investigations, a nonprofit online news site that has
featured articles critical of the Russia coverage by writers of varying political orientation,
including Aaron Mate and Paul Sperry. Mate would later win the Izzy award from Ithaca
College, named after the left-leaning journalist I.F. Stone, for his stories in The

Nation “that exposed the hollowness and hyperbole of the so-called Russiagate scandal.”

In November 2021, Trump threatened to sue the Pulitzer board after the indictment of the
dossier’s main collector. In short order, the Post retracted a significant section of an article
about the dossier. Buzbee gave a statement to Just the News, an online outlet, defending the
paper’s award-winning coverage and pointing out, accurately, that the corrected article was
not part of the award submission. Buzbee went on to note, like the Times, that the paper’s
disclosure of “contacts between certain members of Trump’s administration and Russian

officials had been affirmed” by the Mueller report.

In 2022, the Pulitzer board announced that it had commissioned two “independent” reviews
of the 2018 awards to the Post and Times; they both found that “no passages or headlines,
contentions or assertions in any of the winning submissions were discredited by facts that
emerged subsequent to the conferral of the prizes,” so the awards “stand.” The board did
not disclose the identity of the reviewers or post their actual findings. In December, Trump
made his threat to sue the Pulitzer board a reality; he filed a defamation lawsuit against the

board’s members in Okeechobee county, Florida.

The Times, in its statement to CJR, referenced the Pulitzer board’s upholding of the award,
substantiation by Mueller’s report and an inquiry by the Senate intelligence panel, and the
paper’s adherence to its own rigorous standards. “The mission—and responsibility—of The
New York Times is to report thoroughly and impartially on matters of newsworthy
importance. The foreign manipulation of the 2016 elections was among the most
consequential and unprecedented in United States history. We reported on them with teams
of people, who thoroughly pursued credible claims, fact-checked, edited and ultimately

produced groundbreaking journalism that was proven true and true again.”

Trump, in a statement, trashed the board’s decision to stand by the award, criticized the
“veil of secrecy,” and lumped the decision in with the House panel looking into the events

of January 6, saying he would continue to “right the wrong” he saw in each inquiry.

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 11/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia J oumalis m Review
The month after the Pulitzers were announced, Showtime aired the four-part documentary
film about the Times’ pursuit of the Russia story, The Fourth Estate. Other films were in
the works, including a few that would feature Steele’s work and efforts by reporters to
delve into the Russia story. Some that involved Steele were dropped, according to
journalists familiar with them, while Steele declined to comment, citing contractual

obligations.

One stalled project involved the Washington Post and Robert Redford’s production
company, according to journalists familiar with the project, including Entous, the
former Post reporter. They say the Post dropped out of the project in 2021;

a Post spokesperson, who would not talk on the record, said it was “correct” that

the Post had backed out some time ago but declined to discuss the proposed project. An

email to the Redford-founded Sundance Institute seeking comment went unanswered.

A note on disclosure

In 2015-16, I was a senior reporter at ProPublica. There, I reported on Hillary Clinton,
Donald Trump, and Russian oligarchs, among other subjects. I helped ProPublica decide
whether to collaborate with a book that was critical of the Clintons’ involvement with
Russia; the arrangement didn’t happen. Another of the projects I worked on, also involving
Clinton, was published in the Washington Post in 2016, where I shared a byline. Some of
my other Clinton-related work was used in 2016 articles appearing in the New York Times,
my employer between 1976 and 2005, but without my byline. Initially, the Times sought
my assistance on a story about Hillary’s handling of Bill Clinton’s infidelity. Subsequently
I approached the paper on my own about the Clinton family foundation. In both cases, I
interacted with reporters and editors but was not involved in the writing or editing of the
stories that used my reporting. During the second interaction, I expressed disappointment to

one of the Times reporters about the final result.

I left ProPublica in December 2016. That month I was approached by one of the
cofounders of Fusion GPS, who sounded me out about joining a Trump-related project the
firm was contemplating. The discussion did not lead to any collaboration. I had previously

interacted with Fusion related to my reporting on Russian oligarchs.

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 12/13



1/31/23,2:45 PM The press versus the president, part three - Columbia J oumalis m Review
In the 2017-18 academic year I was a nonresident fellow at the Investigative Reporting
Program, affiliated with the Graduate School of Journalism at the University of California,
Berkeley. There, one of my projects involved looking into the dossier as part of preliminary
research for a 2020 film the Investigative Reporting Program helped produce for HBO on

Russian meddling. I was not on the film’s credits.

At CJR, these stories have been edited by Kyle Pope, its editor and publisher. Kyle’s wife,
Kate Kelly, is a reporter for the Washington bureau of the New York Times. CJR’s former
board chair was Steve Adler, formerly the editor in chief of Reuters; its current board chair
is Rebecca Blumenstein, a former deputy managing editor of the Times who recently

became president of editorial for NBC News.

Jeff Gerth is a freelance journalist who spent three decades as an investigative reporter at the New York
Times.

TOP IMAGE: FORMER US PRESIDENT DONALD TRUMP, CENTER, DURING AN ANNOUNCEMENT AT THE
MAR-A-LAGO CLUB IN PALM BEACH, FLORIDA, US, ON TUESDAY, NOV. 15, 2022. TRUMP FORMALLY
ENTERED THE 2024 US PRESIDENTIAL RACE, MAKING OFFICIAL WHAT HE'S BEEN TEASING FOR MONTHS
JUST AS MANY REPUBLICANS ARE PREPARING TO MOVE AWAY FROM THEIR LONGTIME STANDARD
BEARER. PHOTOGRAPHER: EVA MARIE UZCATEGUI/BLOOMBERG

https ://www.cjrorg/s pe cialre port/trumpe d-up-pre s s-vers us-pre s ide nt-part-3.php 13/13



