
2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_s… 1/11

Unchastened by Russiagate,Unchastened by Russiagate,
the NY Times Doubles Downthe NY Times Doubles Down
in Its Special Counselin Its Special Counsel
CoverageCoverage

ByBy  AaronAaron
MatéMaté, RealClearInvestigations, RealClearInvestigations
February 15, 2023February 15, 2023

Special Counsel John Durham, leading a multi-year probe of how U.S. intelligence officials
conducted the Russia investigation, has yet to issue his final report. But according to the New
York Times, Durham has already come up empty.  

Durham’s team, the Times declared in a widely circulated Jan. 26 article, has gone
“unsuccessfully down one path after another” and ultimately “failed to find wrongdoing in the
origins of the Russia inquiry.”  The three bylined reporters, Charlie Savage, Adam Goldman,
and Katie Benner, base their conclusion on a “monthslong review,” including interviews “with
more than a dozen current and former officials.”  

Yet a review of the trio’s reporting shows that the
Times is still engaging in the same journalistic
behavior that has made the paper a reliable
disseminator of discredited innuendo about a
conspiracy between Donald Trump and Russia.
By omitting countervailing information and
distorting the available facts, the Times article
does not set the record straight. Instead, it
attempts to write off the Durham probe before its
findings have been released, and whitewashes
Russiagate’s key actors in the FBI and Clinton
campaign long after they have been exposed.  

The article fits into a larger pattern of
malfeasance in the Times’ Russiagate coverage,
which RCI has documented and the Columbia
Journalism Review recently highlighted at length.
RCI found, among other shortcomings, a failure
to correct clear errors, the use of misleading

Jleon/Wikimedia

https://www.realclearinvestigations.com/authors/aaron_mate/
https://www.nytimes.com/2023/01/26/us/politics/durham-trump-russia-barr.html
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-ed-note.php
https://www.realclearinvestigations.com/articles/2021/11/24/five_trump-russia_collusion_corrections_we_need_from_the_media_now_-_just_for_starters_804205.html
https://www.realclearpolitics.com/articles/2023/02/03/revealing_the_new_york_times_deceitful_russiagate_coverage_148809.html#2
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=108009838


2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_s… 2/11

Charlie Savage of the New York Times
amplifies his paper's coverage in
a sympathetic interview on MSNBC.
MSNBC/YouT ube

The Daily Beast treated the Times report
as earthshaking news.
Daily Beast

language to minimize and sanitize the Trump-
Russia conspiracy theory, and the refusal to
acknowledge broader missteps, especially those
involving anonymous sources who turned out to
be deceitful. The Times’ failures are especially
consequential because of the newspaper’s
unique role in framing broader news narratives.
That its Russiagate reporting shared journalism’s
highest honor, the Pulitzer Prize, underscores a
media dysfunction that extends beyond this single
influential organization. 

The Times’ attempt to cast doubt on the Durham
probe has sparked a backlash that the newspaper
has actively promoted. The Times’ Savage followed
up on his co-bylined Jan. 26 story by reporting
that House Democrats Ted Lieu and Daniel
Goldman, “citing ‘alarming’ disclosures” in a recent
New York Times article,” are demanding a Justice
Department investigation into Durham’s
inquiry. Savage also noted that Richard Durbin, the
Democratic chairman of the Senate Judiciary
Committee, has floated the possibility of “oversight
hearings.”  This week, the Times published an op-ed

from Neal Katyal, an acting solicitor general in the Obama
administration, which argued that Attorney General Merrick Garland can “discipline and fire”
Durham if the special counsel fails to provide an “adequate” explanation for the Times’ “recent
revelations.” Katyal also urged Garland to consider “refusing to make the [Durham] report
public.” 

The headline and byline of the New York Times article.

nytimes.com

The Italian Job  

The paper’s headline-grabbing takeaway is that the
Durham inquiry, rather than “uncovering anything like

https://www.youtube.com/watch?v=oehqxHrzSi0
https://archive.is/7Cu53
https://www.realclearpolitics.com/articles/2023/02/03/revealing_the_new_york_times_deceitful_russiagate_coverage_148809.html#2
https://www.realclearinvestigations.com/articles/2020/04/29/the_ny_times_used_to_correct_its_whoppers_but_not_these_two_heres_why_123118.html
https://www.nytimes.com/2023/02/01/us/politics/durham-barr-russia-investigation.html
https://www.nytimes.com/2023/02/01/us/politics/durham-barr-russia-investigation.html%22%20/o%20%22
https://archive.is/u1igB


2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_s… 3/11

John Durham took an investigative trip to
Italy. Arrivederci, accuracy?
AP

William Barr: Rejects Times report.
Get t y Images

the deep state plot alleged” by Trump, instead
opened a criminal investigation “into suspicious
financial dealings related to” the former president
himself. The matter is said to have emerged during a
trip by Durham and the attorney general who
appointed him, William Barr, to Italy, where local
officials “offered a potentially explosive tip linking Mr.
Trump to certain suspected financial crimes.”
According to the Times, “[t]he extraordinary fact that
Mr. Durham opened a criminal investigation that
included scrutinizing Mr. Trump has remained
secret.” 

The
Times’ extraordinary claim is not supported by its
own reporting. Not only has Durham “never filed
charges,” the Times admits, it also “remains
unclear what level of an investigation it was, what
steps he took,” and “what he learned.” The Times
then claims that this criminal inquiry fueled a
“garbled echo” of news reports making the
“erroneous assumption that the criminal
investigation” opened by Durham targeted U.S.
officials, rather than Trump himself. But the
Times’ suggestive claims have instead fueled a
garbled echo of erroneous assumptions that
Durham’s inquiry led to a “Criminal Investigation
Into Trump Himself,” as a Daily Beast "bombshell"
headline put it.

Barr rejected the Times’ reporting in an interview
with the Los Angeles Times. The Italy tip, Barr
said, “was not directly about Trump” and only
became a part of Durham’s inquiry because “it
did have a relationship to the Russiagate stuff.”
Ultimately, Barr says, “it  turned out to be a
complete non-issue.” 

By embellishing the circumstances surrounding
the Italy matter, the Times gave its audience the
opposite impression. And rather than grapple with
Barr’s comments, Savage spun them as a vindication. Barr “confirmed that there was an
investigation involving Trump that Durham, uh, handled,” the Timesman told MSNBC. “So
that’s interesting. We didn’t have anyone on the record confirming that before, and so that was
nice of him.”  

Savage did not respond to RCI’s request for comment, nor did the other two reporters on the
Jan. 26 article. A Times spokesperson said the newspaper “stands behind this story and the
reporting it contains.”  

Alex Wagner of MSNBC interviews Charlie Savage of the New York Times on its "incredible" reporting on Durham's

Italy trip: "Nobody had any suspicion that this was a criminal investigation into the former President," she enthuses.

https://archive.is/7Cu53
https://www.latimes.com/politics/story/2023-02-01/bill-barr-says-he-didnt-overstep-in-his-involvement-in-the-durham-probe-of-mueller-investigation
https://www.youtube.com/watch?v=oehqxHrzSi0


2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_s… 4/11

Igor Danchenko: The Times tells readers
that Durham brought a “demonstrably
weak” case against the dossier fabulist that
ultimately “failed” -- while ignoring
embarrassing facts brought to light about
the FBI's conduct.
AP

The 'Indirectly Funded' Dossier 

While falsely suggesting that Durham launched a criminal investigation of Trump for
“suspicious financial dealings,” the Times downplays the suspicious dealings of the Hillary
Clinton campaign in spreading Trump-Russia conspiracy theories, and how the FBI handled
them.  

Start with the Steele dossier ‒ the collection of Trump-Russia fabrications authored by former
British spy Christopher Steele, paid for by the Clinton campaign, and heavily relied upon by the
FBI – which the Times tepidly describes as “opposition research indirectly funded by the
Clinton campaign.”  

In fact, the Clinton campaign and the Democratic National Committee directly funded the
dossier by funneling more than $1 million through their law firm, Perkins Coie, which in turn
hired Steele’s client, Fusion GPS. To conceal this arrangement, the Steele money was
earmarked as “legal services” and “legal and compliance consulting,” and thereby protected by
attorney-client privilege. Last year, the Federal Election Commission fined the Clinton
campaign $113,000 for hiding the backdoor payments.   

The Steele dossier itself was not traditional political
“opposition research” ‒ which implies dirt at least
somewhat grounded in fact ‒ but a highly
consequential work of fiction. Durham shed
considerable light on this when he indicted for lying to
the FBI one of Steele’s main purported sources, Igor
Danchenko, a Russian expat connected to
Democratic Party politics through the Brookings
Institution. The Times tells readers that Durham
brought a “demonstrably weak” case that ultimately
“failed.” While Danchenko was acquitted, his
prosecution brought to light embarrassing facts about
the FBI’s conduct, which the Times’ dismissive
summary ignores. 

According to the Times’ account, Danchenko merely
“told the F.B.I. that the dossier exaggerated the
credibility of gossip and speculation.” This is false.
Danchenko explicitly told the FBI that corroboration
for the dossier's claims was "zero"; that he had “no
idea" where claims sourced to him came from; and
that the Russia-Trump rumors he passed along to

Steele came from "word of mouth and hearsay," including alcohol-lubricated conversations with
friends. 

The Times also ignores court documents showing that the Steele dossier’s most salacious
allegation – that Russia possessed a lurid blackmail tape of President Trump – originated with
embellishing tidbits passed on by Charles Dolan, a longtime Democratic Party operative with
close ties to Bill and Hillary Clinton. Another of Danchenko's purported "sub-sources," Sergei
Millian, was also not Russian. Moreover, the evidence in the trial showed that he and
Danchenko never spoke.  

As for the FBI, the Times describes its reliance on
the Steele dossier as a matter of having “used
claims from what turned out to be a dubious

https://apnews.com/article/russia-ukraine-2022-midterm-elections-business-elections-presidential-elections-5468774d18e8c46f81b55e9260b13e93
https://www.fec.gov/files/legal/murs/7291/7291_31.pdf
https://www.justice.gov/sco/press-release/file/1446386/download


2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_s… 5/11

Kevin Clinesmith: The Times doesn't
mention this FBI forger by name. With him,
the Times’ only nod to the FBI’s
malfeasance is made in passing. 
YouT ube/Fox News

Loretta Lynch: A supposed Russian memo is
said to claim that she pledged to go easy on
Hillary Clinton. Did Durham take it at face
value? The Times provides no evidence.
AP

source ... in its botched applications to wiretap a
former Trump campaign aide,” Carter Page. The
Times adds that the FBI’s wiretap requests
contained “errors and omissions.” That again
downplays what is already well established: The
FBI relied on the Steele dossier to spy on Page
while concealing from the FISA court that
approved the warrant that the Clinton campaign
had paid for it. Moreover, the FBI presented
Steele as a “credible” source even though, as the
Justice Department inspector general later
determined, it was “unable to corroborate any of
the substantive allegations” made about Page
“which the FBI relied on.” Not only did the FBI fail
to corroborate the Steele dossier, it also hid from
the FISA court information that contradicted its
outlandish allegations.  

The Times’ only nod to the FBI’s malfeasance is
made in passing, when it notes that Durham
secured a conviction of an “FBI lawyer” it does not identify by name, Kevin Clinesmith, who
“doctored an email in a way that kept one of those problems from coming to light.” 

Durham has also revealed that the FBI was aware as early as January 2017 that Danchenko
was lying to bureau agents. But instead of informing the FISA court and withdrawing their
efforts to spy on Page, the FBI brass instead made Danchenko a confidential human source –
thereby insulating him from legal and congressional scrutiny. While keeping his identity secret,
the FBI falsely told Congress that Danchenko "did not cite any significant concerns with the
way his reporting was characterized in the dossier," according to declassified talking
points prepared for a 2018 Senate briefing. The FBI paid Danchenko more than $200,000 for
his services. 

Danchenko wasn’t the only recipient of the FBI’s largesse. At trial, Durham revealed that the
FBI, in early 2016, offered Steele a $1 million payment if he could prove the dossier’s
allegations. Having no evidence on offer, Steele declined the opportunity. Despite Steele’s
refusal to substantiate his material, the FBI still relied on it to file its first surveillance warrant on
Page just over two weeks later – and then three more renewals after that. 

Durham’s 'Dubious Sources' 

After downplaying the FBI’s fraudulent reliance on the Steele dossier, the Times accuses
Durham of relying on “dubious sources” of his own.  

In the Times’ telling, Durham “wanted to use” sketchy Russian intelligence memos “to pursue
the theory that the Clinton campaign conspired to frame Mr. Trump.” The memos were
reportedly hacked by Dutch intelligence and passed on to the CIA.  

But The Times’ lone purported example of Durham’s
supposed reliance on these “dubious” sources
concerns the FBI’s Clinton email server investigation,
which is separate from the Trump-Russia probe. One
of the supposed Russian memos is said to claim that
Attorney General Loretta Lynch pledged to go easy
on Clinton in that investigation. The Times presents

https://www.judiciary.senate.gov/imo/media/doc/FBI%20SSCI%20Briefing%20Document%202018.pdf


2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_s… 6/11

John Brennan: If U.S. intelligence officials
“doubted” the purported Russian memos’
“credibility,” as the Times asserts, the CIA
director's actions did not reflect it.
AP

no evidence that Durham took this alleged Russian
document at face value. He may well have been
pursuing the matter to confirm what the FBI did not:
whether the document’s claims were a fake.  

According to previously declassified U.S. intelligence,
another purported Russian memo is said to describe
American citizens discussing “Hillary Clinton's
approval of a plan” to falsely link Trump to Russian
hacking “as a means of distracting the public from her
use of a private mail server.” The Times does not
provide any evidence that Durham used this memo
“to pursue” a theory about a Clinton plot to “frame”
Trump. It nonetheless tries to suggest just that, all

while asserting that “some U.S. analysts believed Russia may have deliberately seeded” the
memos “with disinformation.” Beyond citing unspecified “people familiar with the matter,” the
Times also presents no evidence for this claim.  

The Times also omits critical public information that challenges its effort to dismiss the memos
as “disinformation.” In September 2020, then-Director of National Intelligence John Ratcliffe
declassified material related to the Russian memos’ claims about a Clinton plan to tie Trump to
Russia. The U.S. intelligence community, Ratcliffe stressed, “does not know the accuracy of
this allegation or the extent to which” it “may reflect exaggeration or fabrication” by Russia. But
Ratcliffe also stated: “To be clear, this is not Russian disinformation and has not been
assessed as such by the Intelligence Community.” 

And if U.S. intelligence officials “doubted” the
memos’ “credibility,” as the Times asserts, their
actions did not reflect it. According to
his handwritten notes, then-CIA Director John
Brennan apparently took the assertion of a
Clinton plot to frame Trump so seriously that he
briefed President Obama and other top officials
about it in July 2016. In early September 2016,
the CIA followed up by submitting an investigative
referral to the FBI regarding what it described as
“Hillary Clinton's approval of a plan concerning
U.S. Presidential candidate Donald Trump and
Russian hackers hampering U.S. elections as a
means of distracting the public from her use of a
private mail server.” The redacted referral makes
reference to gleaning this information from “an
exchange,” which could refer to Russia
intercepting contacts between Democratic
operatives.  

It seems unlikely that the head of the CIA would feel compelled to brief the president, and then
submit an investigative referral to the FBI, if his agency saw the memos, as the Times
describes them, as “dubious” and lacking in “credibility.” When asked about the Russian claims
in October 2020, Brennan left open the possibility that they were “accurate,” but insisted that
there would be “nothing at all illegal about” Clinton “trying to highlight the reported connections
between Trump and the Russians.”   

Echoing Brennan, the Times also tries to minimize the alleged Russian-intercepted Clinton plot
by asserting that “there were many reasons that suspicions about the Trump campaign were
arising” in July 2016, including what the paper calls “Trump’s  flattery of President Vladimir V.

https://static.foxnews.com/foxnews.com/content/uploads/2020/10/67e5fad5-ENCLOSURE_2__DCIA_Memo_09-07-16__U.pdf
https://static.foxnews.com/foxnews.com/content/uploads/2020/10/ENCLOSURE_1__Brennan_Notes__U.pdf
https://static.foxnews.com/foxnews.com/content/uploads/2020/10/67e5fad5-ENCLOSURE_2__DCIA_Memo_09-07-16__U.pdf
https://www.cnn.com/2020/10/06/politics/brennan-ratcliffe-declassifying-intelligence-clinton-russia/index.html
https://www.nytimes.com/2018/07/16/world/europe/trump-putin-election-intelligence.html


2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_s… 7/11

Michael Sussmann: The Times deployed its
rhetorical energies to obscure his Alfa Bank
role.
AP

Putin.” It seems equally unlikely that if FBI Director Jim Comey – who directly received the
CIA's referral – believed the memos were Russian disinformation he would have declined the
opportunity to say so. Yet when questioned about the matter at a September 2020 Senate
hearing, Comey was conspicuously forgetful. The CIA referral concerning a Clinton plot to tie
Trump to Russia, Comey testified, “doesn’t ring any bells with me.” 

In the Times’ presentation, Durham’s effort to look into this matter somehow “parallels” the
FBI’s spying on Carter Page. Yet while the Department of Justice inspector general uncovered
“at least 17 significant errors or omissions” in the FBI’s Page surveillance applications, the
Times does not point to a single impropriety in Durham’s actions. If anything, the known details
surrounding the Russian memos’ claim of a Clinton plot raise new questions about how senior
intelligence officials handled the Russia investigation. Having received explicit warnings, at the
highest level, that the Clinton campaign may be conspiring to falsely tie Russia and Trump, the
FBI nonetheless launched investigations of Trump and associates as Russian conspirators. 

Team Clinton’s 'Odd' Alfa Data 

If the Russians did fabricate the intelligence of an elaborate Clinton effort to paint Trump as a
Russian conspirator, they were remarkably prescient. When Brennan briefed Obama in July
2016 about a purported Clinton plot to link Trump to Russia, the Clinton campaign was in the
early weeks of funding the Steele dossier. And by the time the FBI was handed the CIA referral
about Clinton’s alleged machinations in early September, a parallel Clinton-backed plot was
also in action.  

According to court records filed by Durham, Clinton’s
Perkins Coie attorneys, Michael Sussmann and Marc
Elias, were actively involved in an elaborate effort,
starting in July 2016, to disseminate baseless and
likely fraudulent allegations about covert contacts
between Trump and Russia’s Alfa Bank. After
receiving documents and data provided by
Sussmann, the FBI investigated the theory but found
it to be baseless.  

Here again, the Times deploys its rhetorical energies
to obscuring the known facts. In the Times’ rendering,
Sussmann “relayed a tip” to the FBI about “odd
internet data that a group of data scientists
contended could reflect hidden communications
between the Trump Organization and Alfa Bank of
Russia.” The Times then faults Durham for using the
case to “make public large amounts of information
insinuating what Mr. Durham never charged: that

Clinton campaign associates conspired to gin up an F.B.I. investigation into Mr. Trump based
on a knowingly false allegation.”  

At Sussmann’s trial, the Times says, “prosecutors presented no evidence that he or campaign
officials had believed the data scientists’ complex theory was false.” It is correct that Durham
did not obtain admissions from Sussmann and other “campaign officials” to defrauding the FBI.
But the Times fails to mention that evidence presented at trial indicates the “data scientists”
who formulated the Alfa Bank story had strong misgivings about it.   

According to court records filed by Durham, a
technology executive named Rodney Joffe tasked

https://www.nytimes.com/2018/07/16/world/europe/trump-putin-election-intelligence.html


2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_s… 8/11

Rodney Joffe: The Times failed to mention
evidence that his researchers had misgivings
that the Alfa conspiracy theory was driven
by "bias against Trump."
YouT ube/PBS

Christopher Cooper: The Times omits 
that this judge effectively barred the
Durham team from arguing Alfa Bank data
was fabricated.
Wikimedia

researchers to “to mine internet data to establish
‘an inference’ and ‘narrative’ tying then candidate
Trump to Russia.” Joffe hoped to "please certain
'VIPs'” – i.e. his lawyer Sussmann's mutual clients
in the Clinton campaign. (Joffe was personally
eyeing a top cybersecurity position after Clinton’s
expected election victory.) The researchers
expressed misgivings about the project. One
team member relayed "continued doubt" about
the Trump-Alfa conspiracy theory and worried
that it was not driven by data, but by "bias against
Trump.” 

In reducing the question of deliberate fabrication
to whether Clinton campaign operatives “believed
the data scientists’ complex theory was false,” the
Times also omits that Durham was barred from
presenting evidence about the FBI agents’
assessment. At trial, presiding Judge Christopher
Cooper, an appointee of President Obama, ruled
that the Durham team could not argue that the
Alfa Bank data was fabricated unless Sussmann’s defense team raised the issue first.
Sussmann’s lawyers, unsurprisingly, did not.  

Accordingly, when FBI agent Curtis Heide testified that he thought the Alfa Bank story “may
have been fabricated,” Judge Cooper struck it from the record. When prosecutors attempted to
present a report, authored by two other FBI agents, which concluded that the Alfa Bank “might
have been fabricated,” Cooper ordered it redacted. And when one of the report’s co-authors,
FBI cyber-crime specialist Scott Hellman, testified, Cooper decreed that “I will not allow him to
talk about whether it's fabricated or spoofed.” (Hellman was nonetheless allowed to share his
view that whoever drafted a document laying out the Alfa Bank theory “was suffering from
some mental disability.”) 

In a court filing, Durham’s prosecutors also noted that
while the FBI “did not reach an ultimate conclusion
regarding” whether the Alfa Bank data might have
been “genuine, spoofed, altered, or fabricated,” CIA
 analysts found that the Alfa data “was not ‘technically
plausible,’ did not ‘withstand technical scrutiny,’
‘contained gaps,’ ‘conflicted with [itself],’ and was
‘user created and not machine/tool generated.'”  

Because the Times oddly reduced the question of
Alfa Bank fabrication to whether Clinton campaign
officials admitted to it, none of this information was
mentioned – the story ignored the views of virtually
everyone else involved.  

According to the Times, the Sussmann trial also
“showed” that Clinton and her campaign manager,
Robby Mook, “did not want him to take the [Alfa Bank]
information to the F.B.I.” That assertion is at odds
with the omitted fact unearthed by Durham, that
Sussmann billed the Clinton campaign for "all or
nearly all" of his work on the Alfa Bank project.
Sussmann’s September 2016 meeting with FBI

https://s3.documentcloud.org/documents/22052272/sussmann-trial-517-morning.pdf


2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_s… 9/11

Michael Horowitz: The Times omits what
the Inspector
General acknowledged: that his probe was
constrained by government rules that forced
him to rely on the word of the officials he
investigated.
AP

lawyer Jim Baker – where he relayed the Alfa Bank
“tip” and even provided data purporting to prove it –
was charged to Clinton for "work and communications
regarding confidential project."  

As an aside, the Times briefly notes that the Clinton campaign hoped that Sussmann “would
persuade reporters to write articles about Alfa Bank.” But this downplays that the Clinton
campaign – through its operatives at Fusion GPS, the DC-based opposition research firm that
also employed Steele – actively coordinated with friendly journalists to disseminate it. Slate’s
Franklin Foer shared drafts of his story with Fusion, which in turn instructed him that it was
"time to hurry.” When Foer complied and published his story, the Clinton campaign pretended
that the article was an independently reported bombshell, hiding their role in bringing it to life. 

The Times’ attempt to minimize the Clinton role in the Alfa Bank story also ignores the fact that
the campaign fought a Durham subpoena for communications between Fusion and Joffe. To
make their case, the Steele dossier’s sponsors claimed that the records were protected by
attorney-client privilege. 

'Hunt for Evidence' Has 'Failed' 

Even though Durham’s final report has yet to be released, the Times declares that his “hunt for
evidence” to uncover “intelligence abuses” in the Russia probe has “failed.” The Times invokes
the public findings of DOJ Inspector General Michael Horowitz, who, it claims, “found no
evidence that F.B.I. actions were politically motivated” and determined that the bureau had a
solid basis “to lawfully open” the Trump-Russia collusion probe. 

But the Times omits what Horowitz also
acknowledged: that his probe was constrained by
government rules that forced him to rely on the
word of the officials he investigated. In the case
of the FBI’s surveillance applications on Carter
Page, Horowitz reported that his team did “not
find documentary or testimonial evidence of
intentional misconduct,” yet also noted that “we
did not receive satisfactory explanations for the
errors or problems we identified.” And while
Horowitz concluded that the FBI’s stated grounds
for opening the Trump-Russia probe – a vague
tip that a Trump campaign volunteer was told that
Russians have “dirt” on Clinton and Barack
Obama – were “sufficient,” he attributed that
judgment to the Justice Department’s “low
threshold for predication.” As Horowitz further told
Congress, “The activities we found here don’t
vindicate anybody.”  

Durham has publicly dissented from Horowitz’s
findings on the matter of “predication and how the
FBI case was opened,” and noted that his
"investigation is not limited to developing information from within component parts of the
Justice Department." Rather than wait for Durham to deliver his findings, the Times is instead
echoing the narratives of intelligence officials who assure us that they acted by the book. 

https://www.justice.gov/storage/120919-examination.pdf
https://www.justice.gov/storage/120919-examination.pdf
https://twitter.com/abc/status/1204809958077816833
https://www.justice.gov/usao-ct/pr/statement-us-attorney-john-h-durham


2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_… 10/11

Robert Luskin: The Times' only on-the-
record critic of Durham. What the paper
didn't mention was that attorney Luskin
represented FBI informant Stefan Halper.
Christ opher Michel/Wikimedia

Sketchy Sources 

The Times’ extensive omission of countervailing information and deployment of disingenuous
framing is in line with its Pulitzer-winning coverage of the Trump-Russia investigation, as RCI
has previously reported. In the most blatant episode, the Times reported in February 2017 that
U.S. investigators had obtained "phone records and intercepted calls" of Trump associates
having "repeated contacts with senior Russian intelligence officials in the year before the
election." Four months later, FBI Director Jim Comey testified that this allegation was "not
true." Declassified notes show that Peter Strzok, the lead FBI agent on the Trump-Russia
probe, called the Times’ story “misleading and inaccurate.” The Times has nonetheless stood
by it. 

Having failed to reckon with dubious sourcing, the Times now renews it. While cast by the
Times as an authoritative review, the Jan. 26 article relies extensively on what it describes as
“people familiar with the matter” – a catchphrase used 10 times. In his sweeping exposé of the
U.S. media’s Russiagate coverage for the Columbia Journalism Review, former Times
investigative reporter Jeff Gerth found that the paper used that same language “over a
thousand times in stories involving Trump and Russia between October 2016 and the end of
his presidency.”  

In the lone instance when the Times got someone on
the record to criticize Durham in the Jan. 26 article,
the Times obscures his conflicts of interest. Attorney
Robert Luskin is described as having “represented
two witnesses Mr. Durham interviewed.” But the
Times does not mention who at least one of those
witnesses is: Stefan Halper, a longtime CIA operative
who served as an FBI informant in its surveillance of
the Trump campaign.  

The Times begins and ends its Jan. 26 article with
another rewriting of history. Whereas Trump and
others assert that Mueller found “no collusion with
Russia,” the Times declares, “The reality was more
complex.” Mueller’s final report, the Times asserts,
“detailed ‘numerous links between the Russian
government and the Trump campaign.’” But these
vague, non-defined “numerous links” turned up no
evidence of a coordinated effort between the Trump
campaign and Russia to steal the 2016 election. This
is why the Mueller team ultimately concluded that it
“did not establish that the [Trump] Campaign
coordinated or conspired with the Russian

government.” 

The Times also claims that the Mueller report “established both how Moscow had worked to
help Mr. Trump win and how his campaign had expected to benefit from the foreign
interference.” As RCI has previously reported, the Mueller team did not establish anything
about Russian meddling, beyond that a Russian troll farm spent a miniscule amount of money
on juvenile social media ads that were barely about the election. The Mueller report, and
subsequent disclosures, also provided considerable evidence to undermine the Times’
assertion, particularly on the foundational allegation of Russia’s alleged theft of Democratic
Party emails. And if Trump’s campaign “expected to benefit” from alleged Russian meddling,
then it was joined by virtually everyone else – from the Clinton campaign to the New York
Times – who recognized that embarrassing emails about the Democratic presidential
candidate would only benefit her rival. 

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2021/11/24/five_trump-russia_collusion_corrections_we_need_from_the_media_now_-_just_for_starters_804205.html
https://www.realclearinvestigations.com/articles/2019/07/05/crowdstrikeout_muellers_own_report_undercuts_its_core_russia-meddling_claims.html


2/15/23, 9:34 AM Unchastened by Russiagate, the N Y Times Doubles Down in I ts  Special Counsel Coverage |  RealClearInvestigations

https://www.realclearinvestigations.com/articles/2023/02/15/unchastened_by_its_russiagate_embarrassment_the_ny_times_doubles_down_in_its_… 11/11

In the Times’ view, acknowledging these facts amounts to a “distortion of the Russia
investigation’s complex findings.” A more rational inference is that the Times’ complex efforts to
distort the available evidence underscore that the Paper of Record has not reckoned with the
Mueller probe findings that demolished the Trump-Russia conspiracy theories it amplified.  

In his CJR review of the U.S. media’s Russiagate reporting, Jeff Gerth concludes that the
Times and other outlets have consistently failed “to report facts that run counter to the
prevailing narrative.” This conduct, he warned, marks “the erosion of journalistic norms” and
“adds to people’s distrust about the media.” With its elaborate attempt to dismiss the Durham
probe before its findings have been released, the Times has only added a new chapter to a
long-running deception. 

This and all other original articles created by RealClearInvestigations may be republished for
free with attribution. (These terms do not apply to outside articles linked on the site.)

We provide our stories for free but they are expensive to produce. Help us continue to publish
distinctive journalism by making a contribution today to RealClearInvestigations.


